Federatie Horeca Brussel Nieuws Nieuws Be Horeca - tweede editie - Be Easy.
Nieuws

Be Horeca - tweede editie - Be Easy.

Horeca-incubator Kokotte

Kunt u uw eigen restaurant openen? Wat moet je doen als je geen gebruik wilt maken van een speciale plek in een duur kader voor restauranthouders in Brussel? Brussel experimenteert met een horecapop-up om de haalbaarheid van een concept na te gaan, en dan definitief met het proces te beginnen.

 

 

De toegang tot de incubator die bedacht werd door het Brussels Gewest, wordt toegekend via een oproep tot kandidaturen. Na enkele weken kunnen de initiatiefnemers het project beoordelen en advies geven over het businessmodel en het financieel plan. Na de indiening van de kandidaturen worden de dossiers goedgekeurd door een jury. De kandidaten kunnen dan in het Horeca Be Pro-opleidingscentrum een aantal proeven afleggen. Doen ze dat, dan kunnen ze gedurende tien maanden deelnemen aan de agenda van de incubator. In totaal kunnen ze meerdere jaren worden ingezet.

Voordelen

Ze hebben allemaal gelijk. Kokotte geeft de klanten een one-stop shop: ze betalen een bedrag van 800 euro per maand, alle kosten inbegrepen. Dit is de enige manier om de meest elementaire horeca-uitrusting te krijgen (koelkamer, wasvrouw, stoomoven, betere werkplekken, vriescel, forniture met staanplaatsen, gasoven, 700 L tank, wasserette, ijsmachine, wasmachine, machine voor het bewaren van levensmiddelen, enz.) Kandidaten mogen, als ze dat wensen, bovendien ook hun eigen materiaal meebrengen. De incubator biedt ook gratis ondersteuning (voor, tijdens en na) met expertise (financieel, communicatie, hygiëne), waarvan de kandidaat gebruik kan maken tijdens een module met enkele uren opleiding. Het belangrijkste doel is ook dat de kandidaten hun concept in het echte leven kunnen gebruiken en een idee krijgen van de behoeften van het bedrijf, van de relatie, van het huis van de klant of van de online ondersteuning. Dit is de beste manier om ervoor te zorgen dat het concept effectief kan worden toegepast.

Succesformule

De incubator die eind 2019 van start ging, stelde al vele kandidaten in staat meer inzicht te verwerven in de horecasector en de problematiek van de onregelmatige bezoekersaantallen of in manieren om klanten te doen terugkomen. Al wat te maken heeft met het beheer, blijft de tweede grootste hindernis voor toekomstige vakmensen die geconfronteerd worden met boekhoudkundige en administratieve obstakels (uitbetaling van de lonen, factuur- en leveranciersbeheer, een kaart met de juiste prijsstelling,...). Restauranthouders moeten met andere woorden jongleren met hun day-to-day en dat is niet altijd even evident voor nieuwkomers. Met dat gegeven voor ogen werd Kokotte in het leven geroepen om het vak te professionaliseren.

Meer weten? Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning, Charleroisesteenweg 110, 1060 Brussel. Tel: 02.422.00.20. https://hub.brussels/fr/kokotte-incubateur-horeca-2021/

 

Tips van een serveerster - Wat is er nu open?

Deze nieuwe app, ontworpen door Dominique Deslauriers, biedt een link naar alle adressen die van maandag tot en met vrijdag beschikbaar zijn.

Elke dag van de week kunt u dus een keuze maken uit adressen die 's middags, 's namiddags, 's avonds en zelfs na 22 uur open zijn. Snel en efficiënt, met de 'Tips van een serveerster' kunt u op elk moment van de dag of nacht een restaurant kiezen dat aan uw wensen voldoet, mede dankzij de foto's, een korte beschrijving en het adres van de plaats.

De site is landelijk, met interactieve kiosken, een scala aan gastronomische activiteiten en informatie voor cafés, brasserieën en wijnbars. Op Facebook en Instagram.

https://www.tipsfromawaitress.be/

 

 

 

 

Wat eten we vandaag?

Genoeg van deze eeuwige vraag en beu om steeds opnieuw uw hersenen te moeten pijnigen op zoek naar het gerecht dat iedereen lust? Dan is Picky iets voor jou. Net als bij Tinder kunnen gebruikers binnen deze Belgische applicatie honderden recepten van Belgische en buitenlandse bloggers en chef-koks "swipen". U ziet een bepaald recept wel zitten? Draai de pagina naar rechts en het wordt toegevoegd aan je persoonlijke verzameling. Je kunt deze applicatie ook gebruiken om je vrienden, partners of kinderen meer te leren over onze producten. Als ze hetzelfde gerecht lusten, is er een "match" (en het avondmaal wordt door iedereen goedgekeurd, dat is handig). U kunt ook direct in de app boodschappenlijstjes maken en opslaan op basis van de geselecteerde recepten.

https://picky.recipes/fr/

 

 

Geen show? No go!

Twee Luikenaars lanceerden de applicatie 'bookTable' na een eenvoudige vaststelling: te veel klanten reserveren en komen niet opdagen in restaurants. Als u een 'no shows' reservering wilt maken, kunt u deze applicatie gebruiken om een 'last minute' reservering te maken. Alle klanten die dit restaurant hebben gereserveerd moeten op de hoogte worden gebracht van de beschikbaarheid van de tafel. Restauranthouders van hun kant kunnen dankzij de app een tafel die niet bezet is doorverkopen. 

https://booktable.app/

 

 

Restauranthouders en leveranciers linken

Choco, de app die in 2018 werd gelanceerd, brengt alle beste eigenschappen van een groot aantal restaurants samen op één platform. In Brussel maakt meer dan één op drie restaurants er gebruik van. "Voor Choco bestond, had ik altijd de stress dat ik een bestelling vergat", aldus Joël Rammelsberg van restaurant Savage. "Nu heb ik al mijn leveranciers op één plek en al mijn favoriete producten zijn al ingevoerd." Aan leverancierszijde genieten gebruikers de zekerheid dat zij duidelijke bestellingen ontvangen, via het kanaal van hun keuze, met alle informatie die nodig is voor een goed bestellingbeheer. Het doel is ambitieus: tegen 2026 de hele zakenwereld digitaliseren. De 35% van de geproduceerde goederen zal worden verkocht, zelfs als de leverancier nog niet actief is. De revolutie die Choco teweegbrengt, situeert zich op twee niveaus: betrouwbaarheid, rendabiliteit en optimalisering van de planning. https://choco.com/fr

Be-News 

Mythische adressen creëren een nieuwe context, originele concepten openen hun ogen: Brussel is geen plaats van schoonheid. Een overzicht van de nieuw te volgen regels.

Zelf bierbrouwen met BrewBeast

Ben je een bierbrouwer en geïnteresseerd in bierbrouwen? Dan is BrewBeast iets voor jou! De belangrijkste brouwpakketten worden beheerd door Mathias Magnette en Nathan Verschooren, die al vele jaren in de brouwerijsector actief zijn in het stadium BeerSelect. Het duo is al vele jaren bevriend en ze geloven dat het beste van hun werk niet alleen een kwestie van keuze is. "Een goede bakkerij wordt niet alleen gemaakt van de beste ingrediënten en materialen, maar ook van de beste behandeling." Zo ontwikkelden de twee jonge ondernemers een handleiding en een brouwblog om hun klanten zo goed mogelijk te begeleiden. "We willen ook een podcast maken, waarin alle stappen gebruikt worden".zegt Nathan. 

Het is belangrijk dat bierproducenten keuzes maken tussen verschillende soorten bier en verschillende niveaus. De oprichters van BrewBeast zijn van plan om, na hun studies, het bedrijf verder uit te breiden en hun liefde voor het brouwproces door te blijven geven. "We hebben een bieretiket nodig voor hobbyisten of ambachtslieden."gesloten Nathan. 

https://www.brewbeast.be/

Aperitivo van METRO

Een heerlijk aperitief serveren voor een leuke prijs? Dan is Rioba Aperitivo de perfecte keuze. Wil je 5000 euro uitgeven aan gele manden in ruil voor de A-merken. Kijk je uit naar de maaltijd? Kom genieten van deze maaltijd in METRO winkel. Proost!

Een nieuw blauw trappistbier

Op de recente Horecatel-beurs presenteerde brouwerij Chimay haar nieuwe blauwe trappistenbier. Dat is gegist op vaten van de Mechelse Gouden Carolus Single Malt whisky. Deze combinatie staat voor fruitige, volle aroma's. Verkrijgbaar in een reeks alcoholische dranken.

Ecologische rietjes zijn een ding

Lespailles.com biedt een breed scala aan producten (wegwerp, eet- en herbruikbaar) aan bedrijven zoals METRO, Lavazza en Agapes. Deze bedrijven zorgen er samen met u voor dat u het maximale uit uw producten haalt (naast de plastic producten die op de Belgische markt worden verkocht). Ze zijn gemaakt van zeildoek of bamboestengels. Lespailles.com biedt ook producten aan voor een beter gebruik; deze worden gecontroleerd op basis van de prijs.

https://lespailles.com/

 

 

 

Slapen met de Smurfen

Hilton Brussels kan lokale cultuur bieden via 60ste verjaardag van onze nationale iconen, de Smurfen, te helpen vieren. De kleine, blauwe mannequins werden in 1958 gemaakt door de Belgische tekenaar Pierre Culliford, alias Peyo. Onlangs richtte het Hilton Brussels Grand Place een Smurf Family Room in voor het plezier van stripfanaten van alle leeftijden die Brussel bezoekt. Voor het beste blauwe weer!

www.hiltonhotels.com

 

 

Yoga in de lucht 

Op de 27ste verdieping van The Hotel, mijlenver van de drukte van de stad, kunnen yogaliefhebbers hoog in de wolken genieten van een ochtend vol wellness dankzij The Studio. Het concept werd ontwikkeld door influencer Audrey Costy en haar partner en sportcoach Mounji; het is een 2.0 fitnesscentrum in hartje Brussel. Trakteer uzelf na uw sessie op een gezonde brunch in het restaurant van het hotel met een poké bowl.

De Studio Brussel - 45€/pers.

https://thestudio.brussels/thestudioxthehotel/

Het Hotel - Waterloolaan 38 - 1000 Brussel

 

 

Signature Service door Deliveroo 

In België heeft Deliveroo een nieuwe dienst geïntroduceerd: Signature Service. Met deze dienst kunnen klanten ervoor kiezen om bediend te worden via de online kanalen van het restaurant. De dienst wordt bovendien verzorgd door Deliveroo, zodat het restaurant kan profiteren van de logistieke expertise van de dienstverlener. Dit systeem bestaat al in het Verenigd Koninkrijk, en werd al snel overgenomen in België door onder andere Casper, Bavet en MyTannour. "De personalisatie van onze pagina op Deliveroo met onze eigen afbeelding stelt ons in staat om met de klant te communiceren.Sandrine Collet, Digital & Process Manager bij Bavet. "Daarom hebben we niet lang geaarzeld om Bavet op Signature Service te lanceren."

https://deliveroo.be

 

 

Bewerkt met VSCO met a6 preset

 

Bambino, corporate en nog zoveel meer

Stadscafé Bambino opent haar deuren in Ravenstein, tussen Centraal Station en Bozar. Achter het idee zitten vijf vrienden (Lara, Julien, Quentin, Axel en Alex) die zich tot doel gesteld hebben de oude regels voor kantoorrestaurants te doorbreken en werknemers een aangename, praktische plek aan te bieden die ook het publiek kan inspireren. De eclectische ruimte werd ingericht door twee Italiaanse kunstenaars, Piovenefabi en Maniera; u kunt er van maandag tot zaterdag (en binnenkort ook zondag) de hele dag of avond terecht voor huisgemaakte gerechten die elke dag veranderen. Er wordt haast uitsluitend gewerkt met biologische producten. Midden op de dag kunt u kiezen uit thuis, recht uit de potten en pannen op uw bord. U betaalt per gewicht. s Avonds staan er pizza's voor fijnproevers en heerlijke tapas om te delen op het menu (Franse sardientjes, kefta, Marokkaanse worteltjes, kalamata en feta,...), onder begeleiding van bieren van lokale brouwerijen (pale ale La Miche, Surréaliste, Ermitage, IPM BMX,...) en lekkere natuurwijnen.

https://bambino-canteen.com

 

 

"We proberen het best mogelijke huwelijk te sluiten tussen koper en verkoper"

Sorgeloose & Trice 

Twee specialisten in horeca-overnames

In 2011 sloeg Vincent Trice de handen ineen met Grégory Sorgeloose - die in 1987 het gebouw van zijn vader had overwoekerd. Samen richtten ze in 2015 Sorgeloose & Trice op: een ministructuur voor een maxiresultaat, want dankzij hun dynamische aanpak behoren zij tot de beste 'vastgoedagenten' in de sector.

Vandaag is het huis van de Brusselse gemeenteraad op basis van twee enthousiastelingen die zich kunnen vinden in het werk van Cécile Flamand. "Als we ons werk moeten samenvatten, bestaat dat uit het vinden van een locatie voor een restaurant dat zich wil vestigen of het verkopen van een etablissement dat de eigenaar om verschillende redenen wil overlaten", aldus Vincent Trice. "Dit zijn twee verschillende benaderingen en wij proberen de best mogelijke match tussen koper en verkoper te maken op basis van deze criteria." "We zoeken restaurants of cateringconcepten op waar we zelf met onze vrienden, families en echtgenoten naartoe zouden gaan", vervolgt Gregory. "Ons werk lijkt op dat van een vastgoedagent, maar in plaats van huizen en appartementen verkopen wij bedrijven."

Hoewel het vak de laatste jaren niet fundamenteel is veranderd, wordt het toch gekenmerkt door verschillende economische of maatschappelijke gebeurtenissen (de autovrije zone in het centrum, de pandemie, enz.). De omgeving is gemoderniseerd en gerationaliseerd. Het is nu vrijwillig gedigitaliseerd en het is voor geen enkel doel meer gebruikt. 

Evolutieve markt

De afgelopen jaren hebben de twee partners in het klantenbestand vastgesteld: "Wij waren de eerste klanten die een groot aantal producten en diensten aanboden. Vandaag lanceren klanten concepten met één product om die dan in verschillende wijken van Brussel over te nemen", aldus Vincent Trice. "Naast de massamarkt zien we meer relaxte gastronomie die fenomenaal veel succes oogst. We kijken ook naar het afhaalaspect in het businessplan en er is meer vraag naar plekken om te leven en te beleven." 

Hun opdracht eindigt bij de overhandiging van de sleutels, met de mogelijkheid om de toekomstige koper voor te stellen aan een bank, een keukenontwerper of hem in contact te brengen met het Brusselse Gewest om subsidies te verkrijgen. 

Geografisch gezien zijn de Kasteleinsbuurt, het Katharinaplein, Flagey en Louiza nog altijd populair. "Maar de plannen voor Schaarbeek, Woluwe en Vorst worden niet uitgevoerd. En Brussel-Centrum is een kleine wijk. Wat de prijzen betreft, die blijven stabiel", zegt Vincent nog. Tot hun recente transacties behoren de restaurants La Nueva Buenos Aires (Kasteleinsbuurt), Saucisse (Sint-Gillis), Innocent (Naamsestraat), Green Mango (Woluwe), Habibi (Elsene), enz.

https://www.cessiondecommerce.be

https://www.facebook.com/CessionCommerceHoreca

Sushi Shop x Smiley

Iconisch, mythisch, speels,... Voor zijn 50ste op verjaardag heeft Smiley een nieuwe limited edition doos voor Sushi Shop in zijn beroemde gele kleur voorzien van zijn overbekende glimlach. Daarin zitten kleurrijke, frisse, fruitige en originele bereidingen, zoals de Tasty Tulip met schelvis en limoensmaak, de Fresh Maki met de zoetzure mix van zeebrasem en ananas en tot slot de Exotic Roll met tempura garnalen en smeltende mango. 42 stuks - €47

Eerste franchise van Green Mango Burgers & Juice

Eerst was het een concept geboren uit de inspiratie van twee globetrotters die een unieke ervaring wilden creëren, waarbij het decor geïnspireerd zou zijn op de tropen en het menu een selectie heerlijke burgers en een assortiment smoothies, cocktails, gins, rums en whisky zou omvatten. Drie restaurants (Vleurgat, Parvis, St Bonifatius) en een eerste franchise in Woluwe - Roodebeeksesteenweg 260. Opening op 9 juni. https://greenmango.be

 

Mobiele versie afsluiten