Horeca Federatie Brussel Nieuws Horeca Federatie Be-Federatie: wie is wie in de Brusselse Horecafederatie?
Horeca Federatie

Be-Federatie: wie is wie in de Brusselse Horecafederatie?

Van rechts naar links, zittend: Fabian Hermans, Ludivine de Magnanville, Mathieu Léonard
Rechtopstaand: Julien Van Beneden, Hubert de Bellefroid, Jean-Luc Colin, Frederik Da Soghe, Philippe Wiener.

Bestaande uit geëngageerde mannen en vrouwen uit de sector, is de Federatie de legitieme en erkende stam van de horecasector bij de overheid en verschillende organisaties, en verdedigt zij diens behoeften enisen. Een kort overzicht van de voorzitters en bestuursleden.

Samenstelling van de Raad van Bestuur van de Horecafederatie: 

Voorzitter: Ludivine uit Magnanville 

Afgevaardigd bestuurder: Fabian Hermans

Ondervoorzitters: Marc Van Muylders, Frederik Da Soghe en Philippe Wiener...

Schatbewaarder: Matthieu Léonard

Bestuursleden: Hubert de Bellefroid, Louis Laurent, Frédéric Eberhart, Louis Foulon, David Hagenaars, Charlotte Résimont, Arthur Renwart, Julien Van Beneden, Jean-Luc Colin.

Ludivine de Magnanville, De nieuwe voorzitter van de Brusselse Horecafederatie...

Op haar 34ste is deze gedreven onderneemster met natuurlijk gemak actief in wat zij omschrijft als één van de mooiste beroepen die er bestaan; ze is dan ook vastberaden haar vak dat nog steeds gebukt gaat onder vele vooroordelen met passie te verdedigen. 

Ludivine heeft al vele jaren haar eigen zaak en aarzelt niet om te praten over de zaken van haar twee restaurants en een bar, waar ze werkt als echtgenote en jonge kok. "Ik wil het niet over mezelf of over mijn zaken hebben, wel het vak verdedigen", zegt ze. Hoewel ze een beetje toevallig in deze wereld terechtkwam, kreeg ze het virus al snel te pakken. "Ik hou van wat ik doe. Wij creëren geluk, maar wij worden daarvoor niet voldoende gewaardeerd." De coronacrisis betekende een intermezzo waarin zij trachtte te begrijpen waarom de sector als "niet-essentieel" was afgedaan. "Deze onrechtvaardige gedwongen pauze stelde me in staat te analyseren waarom we niet werden gehoord. Het was tijdens de tweede lockdown dat ik besloot mij aan te sluiten bij het Collectif Resto-Bar-Bruxelles dat aanvankelijk een tegenmacht vormde voor de Federatie. Dat was destijds logisch; dankzij het collectief kon de Federatie nog enkele deuren openen. Nu kunnen we samen aan tafel zitten met de politicus als het op onderhandelen aankomt."

Hoe kunt u de Brussels Hospital Federation leren kennen?

Het is een structuur die bedoeld is om een groot aantal kwesties aan te pakken. Het was mijn bedoeling een sterke hand te bieden om ons te helpen ons bedrijf te ontwikkelen, onze economische middelen efficiënter te maken, onze sector te professionaliseren, de vaardigheden van onze werknemers te verbeteren en nieuwe normen te integreren.

Wat worden de prioriteiten tijdens uw mandaat?

Vandaag krijgt onze sector nog steeds onvoldoende erkenning, ook zijn grootste werkgever in het Brusselse Gewest en een belangrijke economische speler. Bovendien is een vector voor sociale groepen en voor de mensen die in onze vestigingen werken: mensen die lang bij ons komen. Ons werk is een zaak van het leven, maar het is niet altijd gemakkelijk om er mee om te gaan. Dit imago moet geactualiseerd en gemoderniseerd worden, net als het imago van de Brusselse Ziekenhuisvereniging. 

En hoe kan dat?

We hebben het recht om te weten dat we in een klein land zijn en dat we het recht hebben om toegang te hebben tot de grote instellingen. Dit houdt in dat wij moeten kunnen samenwerken en dat dit een vrijbrief is, omdat wij met de Federatie ook een kader voor harmonisatie moeten kunnen hebben.

Ik moet een verklaring afleggen. We zien en volgen de coronagraaf, wat de beste manier is om ervoor te zorgen dat de situatie onder controle wordt gehouden. Ondernemers hebben perspectief nodig, want angst is niet constructief en leidt tot verlamming van de economie. De Federatie heeft een fundamentele rol te spelen in het politieke denken.

En hoe zit het met de kansen en het werk in de sector?

Wij geloven dat de mensen die tijdens de crisis in de horeca hebben gewerkt de enige zijn die het verschil kunnen maken als ze het actieve deel van hun leven missen. Bovendien is het een bedrijf met veel werk, maar ook een plek waar ik zonder diploma kan werken en veel vrijheid heb. Dit jaar starten we met de Horeca Academie, waar jongeren hun kennis kunnen overdragen aan hun leveranciers en werknemers. We zullen ook beginnen met het organiseren van bijeenkomsten tussen politici en arbeiders, één keer per maand, zodat de communicatie niet wordt onderbroken.

Fabian Hermans - Directeur van de Federatie en afgevaardigd bestuurder

Als hotel- en restauranthouder die in de papierindustrie heeft gewerkt, kwam hij in 1995 in de wereld van het eventmanagement terecht. Eind 2016 kwam de Federatie hem halen om zijn sector te vertegenwoordigen. Deze functie bezet hij tot corona uitbrak. In 2019 zijn er veel veranderingen doorgevoerd bij de Federatie en met de komst van de gezondheidscrisis stapte hij op de barricades om de hele sector te helpen. "Ik heb me voor 100% aan deze taak gewijd. Nu ik na verschillende functies te hebben vervuld binnenen de federatie benoemd ben tot afgevaardigd bestuurder, zal ik samen met onze Voorzitter veelzijdig als een Zwitsers mes de talrijke uitdagingen aangaan die broodnodig zijn om onze sector te verdedigen."

Marc Van Muylders - Ondervoorzitter (hotelsectie) en bestuurslid

Na zijn afstuderen was hij gefascineerd door de horeca en werkte hij in het weekend in een restaurant op het Belgische platteland. In 1978 behaalde hij een diploma economie en werkte hij bij Paribas. Als filiaalmanager van de bank was hij belast met het beheer van alle bankfilialen in België. In 1991 richtte hij een horecazaak op aan de Grote Markt in Brussel. De zaak die gespecialiseerd was in wafels en snacks voor consumenten was zeer succesvol toen hij in 1995 bij de bank kwam werken. In 2000 stapte hij over naar een nieuwe zaak, nadat de zaak was gesloten. Hij werkte ook aan de leiding van het Belgische bedrijf Horeto-France, dat gespecialiseerd is in de catering van concessies, zoals Tentoonstellingsparken en Musea. In 2009 werd de groep Gourmet Event geïntegreerd, de belangrijkste aanbieder van VIP-catering. Ook opende hij een van de eerste Aparthotels in de omgeving van het Zuidstation. Hij zetelt als adviseur en lid van het strategisch comité in verschillende ondernemingen die verband houden met de horeca en wellness. Onlangs werd hij benoemd tot directeur van Choux de Bruxelles en sinds 2019 is hij verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en het risicobeheer van het Belgisch Garantiefonds Reizen. Sinds 2005 is hij bestuurslid en ondervoorzitter van de Brusselse Horecafederatie.

Philippe Wiener - Ondervoorzitter (restaurantsectie) en bestuurslid

De afgelopen jaren opende hij zijn eerste Meet Meat restaurant in Europa. Daarna had hij zijn hotelschool in Lausanne en werkte hij in het Intercontinental hotel in Edinburgh, waar hij auditor was voor Deloitte in België, 

"Mijn toetreding tot de Federatie ging gepaard met een vraag: hoe komt het toch dat restauranthouders zo weinig aanzien genieten in dit land? De ene controle na de andere, administratieve rompslomp, algemene verwarring inzake de voorschriften, gebrek aan eenvormige regels, overdreven belastingen en slecht personeelsbeheer zijn problemen waarmee de meeste Brusselse restauranthouders voortdurend geconfronteerd worden. Het is onze taak deze problemen te helpen oplossen en hen te helpen. Mijn engagement bestaat erin deel uit te maken van een team, op mijn eigen manier bij te dragen tot een evolutie binnen deze sector."

Matthieu Léonard - Schatbewaarder

"Mijn belangstelling voor de Brussels Hospital Federation komt voort uit een wens die we terugzien in onze nationale competities: 'Eendracht maakt macht'. Ik ben zeer gemotiveerd, geëngageerd en enorm geïnteresseerd in wat het beste is voor een federatie van bedrijfsleiders en arbeiders die zich inzetten voor de crisis. Sinds 2022 is hij schatbewaarder van de federatie. Hij stapte op 17-jarige leeftijd in de horeca en werkte tot zijn 28ste in alle departementen van het land. In 2009 opende hij zijn eerste winkel, 'MadZebu' in Louvain-La-Neuve. In 2013 opende hij 'Café Georgette' in Brussel. Deze twee etablissementen werden door hem geopend in 2015. In 2016 was hij klaar voor een nieuwe onderneming, met de opening van 'Jules et Charles' en 'A Confesse' in Sint-Pieters-Woluwe, die hij in 2018 zal openen. Vandaag is hij eigenaar van 'CoinCoin' en 'Plouf' in Sint-Pieters-Woluwe.

Hubert de Bellefroid - Bestuurslid

Na zijn studie communicatie aan het IHECS begon hij aan een carrière in de media. Hij richtte zijn eerste twee bedrijven op in 1994 (Bluebell Consulting en AX'S) en ging vervolgens als communicatieconsultant aan de slag bij de Belgacom Groep. In 1998 begon hij een internationale carrière bij Belgacom als International Sales Director Key Accounts. In 2009 vervoegde hij de groep om te werken aan zijn nieuwe thuis, The Lodge in Brussel, gebaseerd op een nieuw en opwindend concept. In 2013 opende hij een tweede vestiging in Terhulpen (Le 13) die hij in 2017 verkocht.

"Als restauranthouder word ik voortdurend geconfronteerd met de vele problemen die verband houden met het dagelijks beheer van een horecabedrijf en de moeilijkheid om een minimale rentabiliteit te verzekeren. Na 13 jaar specifieke managementtraining in deze sector zie ik hoe belangrijk het is om te kijken naar de vele factoren waarmee rekening moet worden gehouden om een succesvol restaurantbedrijf te runnen, maar ook om ervoor te zorgen dat het goed wordt beheerd. Restauranthouders hebben een sterke reflex om hun eigen ding te doen en met hun collega's te praten. Daarom is het belangrijk om de middelen te bundelen, de barrières weg te nemen en het personeel te helpen het beste uit hun werk te halen. Verder moet iedereen zich aan dezelfde regels en de wet houden. Restauranthouders zijn de grootste spelers in de horeca en samen met andere spelers in deze sector kunnen we echt een verschil maken.

Ik weet dat ik mijn eigen behoeften en specifieke behoeften moet kunnen vervullen met andere mensen in dit gebied die hulp nodig hebben.

Jean-Luc Colin - Bestuurslid 

Na meer dan tien jaar in de stad heeft hij zijn eigen restaurant geopend. Het nieuwste is Brasserie de la Woluwe, dat in juli 2020 zijn deuren opent, na de eerste lockdown. Sindsdien is hij ook als bestuurslid betrokken bij de Brusselse Horecafederatie. "In het begin werden we geconfronteerd met een crisis waarin we moesten stoppen met werken en de Federatie was de enige manier om ons op de been te houden. Na 32 jaar in de horecasector te hebben gewerkt, wilde ik laten zien dat wij een volwaardig onderdeel zijn van het actieve Brusselse leven en dat wij een prachtige job hebben die het verdient om geherwaardeerd te worden."

Arthur Renwart - Bestuurslid

Hij begon zijn carrière als traiteur op 15-jarige leeftijd en werkte in de food services van verschillende restaurants. In 2004 werd hij benoemd tot bestuurder van Natural Caffè en in 2009 startte hij zijn eigen cateringbedrijf als Artfood Traiteur. "Ik ben me bewust van de goodwill van de mensen die bij de zaak betrokken zijn. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor de Beroepsvereniging van Handelaren (UPT) en ik zie dat de Federatie tijd en energie nodig heeft. Ik vraag me af of we kunnen samenwerken in het belang van de toekomst en of onze kinderen ons kunnen zien!"

Julien Van Beneden - Bestuurslid

Na zijn bachelor in restaurant- en hotelmanagement in Lausanne werkte hij als contractcateraar voor een aantal bedrijven van de Ellior Group, waaronder het British Museum en Liberty's. Van 2004 tot 2007 was hij verantwoordelijk voor de opening en het dagelijks beheer van het boetiekhotel Café Pacific, voordat hij een thuisleverdienst van restaurantgerechten oprichtte en uitbaatte. In 2015 kocht hij de master franchise van het BOCO-concept voor België en Luxemburg. Hij opende en ontwikkelde vier vestigingen, terwijl hij van 2011 tot 2020 deel uitmaakte van de 'Accueil & Tradition', de groep die zes brasseries in het historische centrum van Brussel beheert en 150 mensen tewerkstelt. In 2018 richtte hij Les Compagnons/Bambino op, dat gespecialiseerd is in het openen van nieuwe restaurant/cateringconcepten in een co-working center en in samenwerking met Silversquare en Befimmo. Sinds 2019 openen drie vestigingen hun deuren en er zullen er nog drie volgen in 2022.

Mobiele versie afsluiten