Uw e-reputatie is niets meer dan het imago dat u als individu of bedrijf op het web geniet en brandjacking gaat over het stelen of gebruiken van dat merk/imago zonder uw toestemming of in uw nadeel.
Ter illustratie nemen wij bijvoorbeeld een handelszaak in Brussel - laten we ze voor de gelegenheid 'Brusselse handelszaak' noemen. De website zou dan www.brusselsehandelszaak.com kunnen heten. De site profiteert van de reputatie van de stad en de goede positionering van de site, vooral omdat hij goed wordt beheerd. De site is ook een marketinginstrument (wat betekent dat het gebied en de site kunnen worden gescheiden van de concurrentie) en biedt een financieel voordeel.
De problemen beginnen als de manager van dit bedrijf vergeet zijn domeinnaam (evenals de analoge versies com, fr, org, enz.) aan te kopen om hem aldus te beschermen. Iemand met slechte bedoelingen zou deze naam dan gemakkelijk voor eigen gewin kunnen kapen, of zelfs het merkimago van het bedrijf of dat van een hele keten ernstige schade berokkenen.
Veel kleine handelaars of spelers in de Brusselse toeristische sector baseren hun imago op meerdere componenten: verzorgd werk, kwaliteitsproducten, een goede dienstverlening, aandacht voor de inrichting, een juist prijs- en leveranciersmanagement, klantenbinding en soms een beetje reclame. Tegelijkertijd hoeven ze niet te betalen voor hun imago op internet.
Zo kun je een verschil maken voor je imago en je reputatie door de juiste tools te gebruiken. Als dat gebeurt wordt mondelinge eisen - die tot op dat moment een positieve factor was - een negatief element.
Met de komst van Google+ heeft dit verschijnsel veel ruimere proporties aangenomen. Deze Google directory staat altijd open voor bezoekers. Klanten van de toepassingen van de zoekmachine kunnen hun eigen pagina opzetten en er is geen enkele officiële controle op het feit of de persoon die deze pagina aanmaakt ook werkelijk verbonden is met het desbetreffende bedrijf. Dan is het wel heel gemakkelijk voor personen die u schade willen toebrengen.
Ook in het geval van de OTA, de 'online boekingsplatformen kunnen merken gekaapt worden. Als een klant vraagt naar een reserveringsdatum of een prijs, kan hij of zij worden doorverwezen naar een beoordelingssite, om vervolgens rechtstreeks naar een OTA-site te worden doorgestuurd. Dit betekent ook dat een site jouw logo, foto's en afbeeldingen op een vrije, maar geldige manier mag gebruiken en dat de link wordt doorgestuurd naar een OTA-site. Naast de extra links die worden geboden door de contracten tussen hoteliers en hotels, zijn er ook veel websites met de merknaam van een hotel die voldoen aan het feit dat ze een wettelijk contract hebben met het etablissement en voldoen aan de status van het hotel als een OTA.
Resultaat? Een open deur naar negatieve commentaren, verkeerde geruchten en zelfs laster of wraak. In de praktijk betekent dit dat het aantal online listings wordt verhoogd via listings formats.
Hoe kunt u zich hiertegen beschermen? Door te zorgen voor een echte bescherming van uw merk en domeinnaam, op zijn minst in uw eigen land. De bescherming van de (domein)naam van uw restaurant is vandaag echt essentieel, zeker als het erop aankomt misbruikt aan te vechten.
De middelen om dat te doen zijn ruim gedocumenteerd op het net en er zijn veel bekwame advocaten op dit gebied. Er zijn ook organisaties die kunnen helpen. Zo is er in de Benelux het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom; https://www.boip.int/nl).
Conclusie:
Uw voorzorgen nemen is nog steeds de veiligste en meest kosteneffectieve manier om een bedrijf te beschermen.
De bescherming van een handelsfonds door zijn (domein)naam aan te kopen kost een paar honderd euro en voorkomt duizenden euro's verlies (of meer) ingeval van misbruik.
Voorkom dat de identiteit van uw zaak wordt misbruikt door uw (domein)naam te beschermen vanaf de start van uw horecaproject.
Vergeet niet om uw (domein)naam en de versies verschillende ervan online te kopen.