Diefstal in uw horecagelegenheid? Bent u aansprakelijk?
De juridische afdeling van de Federatie Horeca Brussel heeft de antwoorden.
I. De deposito-overeenkomst
Wanneer bijvoorbeeld een restaurantklant zijn jas aan een werknemer geeft die hem in de garderobe legt, ontstaat er een depositocontract volgens de regels van het Burgerlijk Wetboek.
De restauranthouder wordt dan geïdentificeerd als de bewaarder en de klant als de deposant.
Dit borgcontract houdt in dat de restaurateur aan de volgende verplichtingen moet voldoen:
1) De zorgplicht :
Deze verplichting houdt in dat de restaurateur dezelfde zorg moet dragen voor het voorwerp dat hij in bewaring geeft als hij zou doen voor voorwerpen die van hem zijn.
2) De verplichting tot teruggave :
Voor de restaurateur is het een kwestie van het item dat in bewaring is gegeven teruggeven.
Als het item niet wordt geretourneerd, wordt de restaurateur verondersteld verantwoordelijk te zijn voor het verlies en is hij aansprakelijk voor terugbetaling.
We willen echter uw aandacht vestigen op het feit dat in het geval van een gratis depot, de restaurateur vrijgesteld kan worden van aansprakelijkheid als hij kan aantonen dat hij niet schuldig was aan de zorg en conservering van het gedeponeerde item.
Opmerking :
De restauranteigenaar kan echter niet simpelweg het bestaan van diefstal aantonen om zijn aansprakelijkheid te ontlopen. Hij moet bewijzen dat hij niet in gebreke is gebleven en dat hij geen controle had over de gebeurtenissen.
Om aan te tonen dat hij niet in gebreke is gebleven, kan de restauranteigenaar aantonen dat de schade is veroorzaakt door onvoorzichtigheid of nalatigheid van de klant die de goederen heeft afgegeven. In dit geval kan de aansprakelijkheid worden gedeeld.
In de praktijk zal de restauranthouder geneigd zijn om van alle verantwoordelijkheid te worden ontheven als:
- Klanten kunnen in de garderobe kijken om hun spullen in het oog te houden;
- De garderobe bevindt zich op een "veilige" plaats, d.w.z. niet te dicht bij de uitgang of de toiletten, wat gemakkelijke plaatsen zijn om uit te stelen.
Attentie :
Als de garderobe wordt bewaakt (en de klant een tegenfolie krijgt bij het deponeren), is de restauranteigenaar automatisch aansprakelijk.
II. Aansprakelijkheid
Aangezien de wettelijke bepalingen over waarborgsommen niet verplicht zijn, kan de restauranteigenaar ervan afwijken door een clausule op te stellen die zijn aansprakelijkheid beperkt.
Deze clausule ontslaat het bedrijf echter niet van alle aansprakelijkheid, maar beperkt deze alleen als het in bewaring gegeven artikel niet wordt geretourneerd of als het in bewaring gegeven artikel beschadigd is.
Bovendien moet deze clausule op een zichtbare plaats worden weergegeven, zodat ze kan worden afgedwongen tegen klanten. Het is daarom aan te raden om deze clausule duidelijk en leesbaar, in grote letters, op een bord te schrijven dat niet kan ontsnappen aan het zicht van elke klant die het restaurant binnenkomt en zijn spullen aflevert.
III. In de praktijk
In uw situatie, als de garderobe in uw restaurant niet bewaakt is, kunt u de klant een antwoord sturen waarin u zegt dat u niet schuldig bent aan de verplichting om zijn jas te bewaken en dat u hem daarom niet het bedrag verschuldigd bent dat hij u vraagt te betalen.
In dit opzicht zou het echter de moeite waard zijn om te controleren of de garderobe in uw zaak zich op een veilige plaats bevindt om diefstal te voorkomen, of op een plaats die zichtbaar is voor uw klanten zodat zij hun bezittingen in het oog kunnen houden. Dit zou een argument in uw voordeel zijn om te bewijzen dat u niet in gebreke bent gebleven.
Als je al een clausule hebt die je aansprakelijkheid verlicht, bijvoorbeeld in de vorm van een bord in de garderobe, kun je dit ook aangeven in je antwoord aan de klant en hem informeren dat toen hij zijn jas neerlegde, hij dit bord moet hebben gezien en dus op de hoogte moet zijn geweest van het feit dat de garderobe onbeheerd was.
Als je zo'n clausule niet hebt, is het een goed idee om er in de toekomst een op te stellen om je aansprakelijkheid te beperken als je klanten spullen die ze in je zaak hebben gedeponeerd niet terugbrengen. Deze clausule moet worden opgehangen op een plek die zichtbaar is voor klanten, want zonder zichtbaarheid is ze niet afdwingbaar tegen hen en dus nutteloos.
Juridische afdeling
Federatie Horeca Brussel