[vc_row][vc_column][vc_column_text]1 an après les débuts du GDPR (25 mai 2018) – avez-vous su vous mettre en ordre ?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Gestion des données personnelles ? GDPR ?” font_container=”tag:h3|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Votre établissement Horeca détient un fichier reprenant le nom, l’anniversaire ou le sexe de vos clients ? Vous reprenez au sein d’un fichier informatique vos clients VIP, ceux disposant d’une carte de fidélité ou encore les préférences de vos clients fidèles ?
Pour ceux qui ne le savent pas, le General Data Protection Regulation est le plus important changement dans la gestion des données depuis 1995 pour les entreprises européennes en général et les établissements Horeca en particulier. Cette nouvelle réglementation européenne change l’ensemble de la gestion des données en renforçant le côté privé de celles-ci. Les données personnelles des clients comme des travailleurs sont concernées par le GDPR.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”4 Nouveaux droits pour les données personnelles ?” font_container=”tag:h3|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Nouvelle législation signifie en premier lieu des nouveaux droits.
À partir du 25 mai 2018 – un client pourra invoquer le droit d’être informer, d’accéder, de rectifier et de voir effacer ses données. Un client peut donc invoquer un de ses droits conformément au GDPR.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Ou, à quoi et qui applique cette législation ?” font_container=”tag:h3|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Partout (toutes les entreprises qui disposent d’un serveur, collectent des données ou simplement travaillent en Europe).
Op de persoonlijke gegevens van klanten, of ze nu in het bezit zijn van bedrijven of zelfstandigen!
Met verschillende nalevingsprogramma's voor verschillende bedrijfssectoren.
La Commission sur la Vie privée contrôle l’ensemble.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Les points clés pour se protéger ?” font_container=”tag:h3|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]1- Évaluation et accord – évalué si vous avez l’acceptation de votre clientèle.
Als dit niet het geval is, zorg dan voor een duidelijk en nauwkeurig verzoek om toestemming van je klanten voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens en geef ze de mogelijkheid om zich uit je bestanden terug te trekken zodra ze daarom vragen. Let op een vooraf aangevinkt vakje of een pre-acceptatie wordt niet geaccepteerd.
2- Beveiliging - je moet je gegevens en het verzamelen ervan beveiligen zodat het soepel en veilig verloopt.
3- Melden - In geval van hacken of gegevensverlies moet je de betrokkenen binnen 72 uur na het incident op de hoogte stellen.
4- Maak uw onderaannemers verantwoordelijk door uw contracten te herlezen en in het geval van risico's, stel hen schriftelijk op de hoogte van uw verzoeken zodat u gedekt bent in het geval van een inspectie.
5- Maak je personeel en sleutelfiguren bewust van deze nieuwe regelgeving en de nieuwe GDPR-praktijken binnen je organisatie.
6- Stel een gedragscode op waarin de naleving van de regels door uw bedrijf wordt gespecificeerd, waarin de toegevoegde waarde wordt beschreven, waarin de redenen, doelstellingen en verwerking van persoonlijke gegevens en de opgezette structuur worden uitgelegd en waarin de instantie wordt genoemd die verantwoordelijk is voor de controle.
7- Verwerkingsregister - een lijst van alle gegevensverwerkingsprocessen die plaatsvinden. Voor elke verwerking moet het register de volgende vragen beantwoorden: wie, wat, waarom, waar, tot wanneer en hoe. LET OP - deze verplichting geldt alleen voor cateringbedrijven met 250 werknemers of meer. https://www.privacycommission.be/fr/registre-des-activites-de-traitement
8- Effectbeoordeling gegevensbescherming. https://www.privacycommission.be/fr/analyse-dimpact-relative-a-la-protection-des-donnees
De Commission de la Protection sur la Vie Privée heeft een 13-stappenplan opgesteld om je op weg te helpen met de GDPR ->. https://www.privacycommission.be/fr/reglement-general-sur-la-protection-des-donnees-0[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Comment se protéger ? Devenez membre de la Fédération Horeca Bruxelles” font_container=”tag:h3|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]La Fédération Horeca Bruxelles vous apporte la aussi des solutions avec son service juridique et ses nombreux contacts qui peuvent vous aiguiller et vous conseiller dans cette procédure.
Verdedig jezelf - laat je informeren - doe mee!
Ensemble, faisons vivre l’Horeca ![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Pas encore membre FED Horeca BXL ? ” font_container=”tag:h3|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Affiliez-vous en ligne en 1 minute sur notre site https://www.horecabruxelles.be
- Klik op lid worden en vul het formulier in.
Of neem contact met ons op :
Federatie Horeca Brussel Bld. Anspach 111 / 1 - 1000 Brussel
Tel: + 32 2 513 78 14.
E-mail : horeca@fedhorecabruxelles.be
Facebook: https://www.facebook.com/TvHoreca[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]