Sector

Wat zijn de stappen om in de horeca te komen?

4.45Kviews
U hebt er altijd van gedroomd een restaurant of café te beginnen. Je hebt je vaak voorgesteld hoe het eruit zou zien, wat er geserveerd zou worden, wie je zou kunnen ontmoeten onder het genot van een drankje. En dan op een dag, is het beslist, je gaat ervoor! Maar waar te beginnen? 

Hier is een algemeen overzicht van de volgorde waarin u de dingen moet doen om uw duurzaam voedselrestaurant gemakkelijker te maken en uzelf de beste kans op succes te geven.

1. UW CONCEPT VERDIEPEN

Wat wil je creëren? Wat voor soort keuken ga je aanbieden? In welke atmosfeer? Voor welke klanten?
Vos idées ne doivent pas être révolutionnaires – il y a sans doute déjà trop de « bars à … » – mais avant d’aller plus loin il faut que vous puissiez parler concrètement de la cuisine, de l’ambiance et des autres idées que vous voulez mettre en place. Heureusement pour vous, c’est la partie la plus chouette, qui permet de brainstormer et de rêver de tout ce que vous avez envie de faire sans vous embarrasser de ce qui est réaliste ou pas. Vous avez sans doute déjà des idées plein la tête, il est temps maintenant de les mettre sur papier.
Nos conseils pour être un pro du brainstorming :

  • Laat u inspireren door wat al bestaat en wat u leuk vindt: een concept in het buitenland, gerechten die u in een restaurant hebt geproefd, een receptenboek of lokale producten die u lekker vindt;
  • Besteed veel tijd aan het ontdekken van andere plaatsen en maak er een gewoonte van om alles wat je aanspreekt te noteren;
  • Une fois que vous avez été piocher suffisamment d’idées inspirantes, créez des moodboards pour chaque thématique de votre futur lieu :
    • Cuisine / Carte : qu’est-ce qu’on va y servir ?
    • Identité visuelle et communication : à quoi va ressembler votre image ?
    • Décoration et ambiance : à quoi va ressembler le lieu ?

Er zijn hulpmiddelen die u kunnen helpen deze fase met glans door te komen!

  • Pinterest is een geweldig hulpmiddel om inspiratie op te doen en alles op één plek te vinden. Maak inspirerende borden met wat je maar wilt.
  • Noteer in een notitieboekje of op een notitie-app alles wat je opvalt als je een plek ontdekt: goede ideeën, wat niet te doen, hoeveel mensen werken er, wat zijn de openingstijden, waar is de inrichting van gemaakt, verandert het menu regelmatig, enzovoort. Wees georganiseerd in je notities!
  • Maak uw moodboards met uw 10 favoriete elementen rechtstreeks in Powerpoint of Google Slide: het is gemakkelijk te gebruiken en u kunt ze naar wens verbeteren.

2. NETWERK EN INZICHT IN HET ECOSYSTEEM DAT U BETREEDT

Heb je ervaring in de horeca? Geweldig, je weet zeker waar je het over hebt en je kent het klappen van de zweep. U kent waarschijnlijk ook andere mensen in de sector.
Si vous n’avez aucune expérience, pas d’inquiétude. Attention simplement à ne pas idéaliser le métier et à vous préparer correctement à ce qui vous attend. L’idéal est de travailler quelques temps dans un autre lieu afin d’apprendre ce qu’il se passe sur le terrain. Si ce n’est pas possible, essayez de vous faire un maximum de contacts dans le secteur : ça vous permettra d’éviter de faire des erreurs, d’avoir des relais de communication, de créer des partenariats, de rencontrer des fournisseurs ou même de trouver votre futur local. Bonne nouvelle à Bruxelles : l’alimentation durable est un petit milieu très bienveillant où on n’hésitera pas à vous donner un coup de pouce.
Wat uw situatie ook is, het is belangrijk dat u uw ideeën en uw project vanaf het begin van uw aanpak onder ogen ziet, en dat u dat blijft doen gedurende de ontwikkeling van uw project.
Ci-dessous, quelques pistes pour réseauter à Bruxelles et rencontrer un tas de chouettes entrepreneurs comme vous :

  • Co-oking is een gedeelde keuken die maandelijkse workshops organiseert tussen voedingsondernemers in Brussel.
  • RABAD is een netwerk van Brusselse voedingsactoren dat elk jaar talrijke evenementen organiseert.
  • De Brusselse Hotelcholen kunnen u de mogelijkheid bieden de toekomstige chef van uw restaurant te ontmoeten. Kijk eens naar de school Ceria of l’EFP.
  • Horeca Be Pro is het referentiecentrum voor horeca-opleiding in Brussel.
  • Alle opleidingen in ondernemerschap zijn ook een gelegenheid om toekomstige ondernemers te ontmoeten: Greenlab, Crédal of JobYourself zullen als brug fungeren naar de mensen die je wilt ontmoeten.
  • Ben je op zoek naar een ontmoeting met producenten? De gidsen van Bio Wallonië of Bioforum Vlaanderen zullen van groot nut zijn.

3. UW PROJECT TE ONTWIKKELEN EN EEN OVERZICHT TE HEBBEN VAN WAT U ZULT MOETEN DOEN

De netwerkfase wordt uiteraard parallel met al het andere gedaan. Zodra uw concept duidelijker is, kunt u beginnen met het plannen van de lancering. U zult zowel aan uw strategie als aan uw financiële prognoses moeten werken.
Pour établir votre stratégie, partez sur un Business Model Canvas, un outil très utilisé par les entrepreneurs de tous bords. Il vous permettra d’avoir une vue d’ensemble du projet et des enjeux des différents choix que vous allez faire.
Pour déterminer vos prévisions financières, cela se passe en quatre temps :

  • Stel aan de hand van het door u bedachte menu zo volledig mogelijke receptkaarten op. Door uw recepten te koppelen aan de werkelijke prijzen van de leveranciers, kunt u uw voedselkosten berekenen en de marge bepalen die u op elk verkocht product kunt maken. Om de verkoopprijzen te bepalen, vergelijkt u uw gerechten met die van de plaatsen waar u zich door laat inspireren, dit zal u een goed bereik geven van aanvaardbare prijzen voor uw klant.
  • Bepaal de toekomstige vaste kosten van uw vestiging: huur, elektriciteit, water, personeel, boekhouder, verzekeringen, enz. Deze zullen aanvankelijk fictief zijn, maar zullen u in staat stellen uw cijfers te controleren en aan te passen wanneer de gelegenheid van een echte plaats zich voordoet. Nogmaals, vertrouw op de ervaring van uw netwerk of vraag hulp van een ervaren structuur om een ruw idee te krijgen van de cijfers. Opgelet: hou bij de evaluatie van uw huurprijzen rekening met de - zeer - vele maanden huur tijdens dewelke u moet wachten op het resultaat van uw bouwaanvraag!
  • Op basis van uw marges en kosten zult u kunnen bepalen hoeveel gerechten u per week moet verkopen om winstgevend te zijn. Is het cijfer dat u hebt gevonden realistisch? Zo niet, wat kunt u beter doen om daar te komen? Vergelijk in ieder geval uw resultaten met uw inspiratiebronnen: lijkt het aantal werknemers dat u overweegt consistent? Lijkt het aantal omslagen/klanten per dag consistent?
  • Stel ten slotte een financieringsplan op: wat hebt u nodig om op dag 1 van start te kunnen gaan (communicatiemiddelen, meubilair, kassa, kleine keukenuitrusting enz)? Hoeveel gaat het kosten? En natuurlijk, hoe gaat u deze investeringen financieren?

Cette étape est la partie la plus compliquée parce que vous allez vous rendre compte que vous basez beaucoup de choses sur des hypothèses. Le plus important est de bien comprendre vos chiffres et de pouvoir les adapter rapidement en fonction des opportunités que vous croisez.
Si cela vous fait peur de vous aventurer dans les chiffres ou la stratégie seul, faites appel à une structure d’accompagnement :

  • Er worden regelmatig Business Model Canvas-workshops georganiseerd in Brussel.
  • Crédal steunt al enkele jaren duurzame restaurants en cafés, ga ze ontmoeten!
  • Als u een klein budget hebt, kunnen verschillende creatieve culinaire bureaus u ook helpen met uw project en u dankzij hun ervaring een hoop rompslomp besparen: Eureka, Studio Faim, Innovative cuisine,...

4. UW TOEKOMSTIGE KLANTEN CONFRONTEREN

Zodra uw project er op papier goed uitziet, is het tijd om uw potentiële toekomstige klanten onder ogen te komen. Dit zal u in staat stellen:

  • Om de gerechten die u wilt aanbieden, de reactie van de klanten op de prijzen en uw eerste communicatiekanalen te testen.
  • Om opwinding te creëren rond het project en - wie weet - een eerste gemeenschap die zich aan u verbindt.
  • Om het klantenpotentieel van een gebied in een reële situatie te testen.

Het doel is uw hypotheses te valideren en een eerste klantenbasis op te bouwen. Om dit te doen, wees creatief!

  • Organiseer table d'hôtes en observeer de reactie van uw gasten;
  • Zoek een plaatsje voor jezelf op privé-evenementen en laat je eten proeven;
  • Organiseer een crowdfunding evenement en ontdek het potentieel van het project;
  • Doe mee aan een pop-up om jezelf een paar maanden lang in een levensechte situatie te testen.

5. TRAINING EN EEN GOEDE START

Train jezelf tijdens je creatieve proces en ga zo snel mogelijk uit de weg van alles wat je zorgen baart.

Het belangrijkste is dat u geen grijze gebieden overlaat die uw mentale belasting zullen verzwaren. Ga methodisch te werk, één ding tegelijk, terwijl u uw project ontwikkelt. Als u het geluk hebt het project met meerdere mensen op te zetten, verdeel de taken dan en zorg voor nog meer complementariteit.

6. BEREID UW LANCERING VOOR

Je kunt je concept ook testen in een incubator zoals Kokotte! 
Tout semble à présent clair dans votre tête ? Vous êtes sûr(e) de vous et vous vous apprêtez à vous lancer ? Voici les dernières étapes à accomplir :

  • Test in de laatste 2 à 3 maanden voor de lancering uw financieel plan bij banken om zo nodig een principeakkoord over een lening te krijgen.
  • Een voorafgaande bouwvergunning is vereist voor elk nieuw cateringbedrijf. De procedure kan tot een jaar of langer duren, afhankelijk van de gemeente! Als u een horecagelegenheid overneemt, controleer dan of deze vestiging de specifieke bouwvergunning heeft die u nodig heeft: café? snackbar? pizzeria? bar? restaurant?
  • Om een plaats te vinden om zich te vestigen, raadpleeg Inventimmo, de databank gewijd aan professioneel vastgoed in Brussel. Maar let op: deze of soortgelijke onroerend goed sites controleren niet de bestaande bouwvergunning voor de geadverteerde eigendommen. Geloof de eigenaar, de makelaar of de vorige exploitant niet. Er is maar één betrouwbare bron: ga naar het stedenbouwkundig bureau van de gemeente. Een goede tip: zoek een pand dat al precies de bouwvergunning heeft die u nodig heeft. Dit bespaart u maanden van procedures en een mogelijke tegenslag.
  • De Retail Unit van Hub Brussel kan u helpen bij het openen van uw zaak.
  • Doe een beroep op de verschillende oproepen van het Gewest die u helpen om van start te gaan: OpenSoon helpt u uw eerste huur te betalen, terwijl Village Finance projecten in de circulaire economie ondersteunt. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de bestaande werkgelegenheidssubsidies.
  • Zoek een accountant die in uw project gelooft en die bereid is u in dit avontuur te vergezellen.
  • Doe een beroep op de verschillende oproepen van het Gewest die u helpen om van start te gaan: OpenSoon helpt u uw eerste huur te betalen, terwijl Village Finance projecten in de circulaire economie ondersteunt. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de bestaande werkgelegenheidssubsidies.
  • Haal je bedrijfsnummer uit een zakenloket.

Laten we beginnen! De paar weken na de lancering zullen intens zijn: onvoorziene gebeurtenissen, vreugde en angst zullen uw dagelijks leven doorkruisen.
Vous aurez sans doute repoussé tant que possible la gestion administrative et financière au profit de l’organisation au jour le jour. Prenez cependant le temps nécessaire pour y retourner : vos résultats correspondent-ils à vos prévisions ? Si non, comment corriger le tir ? Après le lancement, il peut être essentiel de continuer à être suivi par une structure d’accompagnement afin de vous encourager à faire le point régulièrement.
Auteur/organisatie: Crédal - Roldan Descamps - Bron 1819

7. KAN EEN ACTIVITEIT ALS WERKNEMER ALS RESTAURANTHOUDER – CATERAAR HET AFLEGGEN VAN HET EXAMEN OVER BEROEPSBEKWAAMHEDEN VERMIJDEN?

Hoe kunt u uw ervaring bewijzen voor de toegang tot het beroep van traiteur?

-> Kan ik cateraar worden als ik een bepaald aantal jaren ervaring in de keuken heb? De juridische dienst van de Federatie Horeca Brussel antwoordt u.

Het antwoord is te vinden in artikel 5, § 4 van het koninklijk besluit van 13 juni 1984 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de beroepsactiviteit van restaurateur of traiteur-banketbakker in de kleine en middelgrote ondernemingen van de ambachtelijke sector, dat bepaalt dat :

Als bewijs van vakkennis worden eveneens beschouwd: “Zij die aantonen dat zij gedurende ten minste vijf jaar

a) hetzij de gereglementeerde activiteit heeft uitgeoefend als hoofd van een onderneming in één van de twee vormen bedoeld in artikel 2, lid 1, van dit decreet, hetzij, zonder door een arbeidsovereenkomst gebonden te zijn, de dagelijkse leiding heeft waargenomen van een onderneming of een inrichting waar deze activiteit werd uitgeoefend;

b) hetzij heeft deelgenomen aan de uitoefening van deze activiteit in een van de twee vormen bedoeld in artikel 2, § 1, als werknemer in een leidinggevende functie, als assistent van een bedrijfsleider of als werknemer die gedurende ten minste twee jaar heeft behoord tot de categorie van maître d’hôtel of commis zoals die voor de vaststelling van de lonen is vastgesteld in de collectieve arbeidsovereenkomst van 8 januari 1981 gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf en verplicht is gesteld bij het koninklijk besluit van 17 augustus 1981;

c) hetzij aan de betrokken activiteit hebben deelgenomen, in een van de twee in artikel 2, § 1, bedoelde vormen, in leidinggevende functies met een technisch karakter, wanneer deze activiteit wordt uitgeoefend in een handelsonderneming of een openbare dienst die deze activiteit voor eigen behoeften verricht en over een dienst voor het bereiden van maaltijden beschikt.

Om in aanmerking te komen, moet de activiteit zijn uitgeoefend in de tien jaar voorafgaand aan de certificeringsaanvraag.

Indien de activiteit ononderbroken is uitgeoefend, kan zij zijn begonnen vóór het verstrijken van de termijn van tien jaar, mits zij binnen die termijn eindigt.

Men moet dus in de laatste 10 jaar 5 jaar als restaurateur of traiteur-banketbakker werkzaam zijn geweest om te worden geacht over de vereiste beroepskennis te beschikken om tot het beroep te worden toegelaten.

8. WAT IS DE VALIDATIE VAN BEKWAAMHEID ?

Ontdek hoe je je werkervaring gratis officieel kunt laten certificeren!Bent u een professional in de keuken, in de zaal of aan de bar?

Dit betekent dat ik mijn werk officieel gratis kan certificeren!Heeft u professionele horecavaardigheden door jarenlange ervaring, maar geen bijbehorend diploma? Verbeter uw kansen op de arbeidsmarkt: laat uw vaardigheden gratis valideren!Ontdek hoe u uw werkervaring gratis officieel kunt laten certificeren om uw carrièrepad te verbeteren.

U zult professionals in deze beroepen ontmoeten die u zullen helpen bij uw inspanningen om uw vaardigheden erkend te krijgenSchrijf u nu in via onderstaand formulier om gecontacteerd te worden door een adviseur of om u in te schrijven voor een informatievergadering.