Nieuws Evenement

EquipHotel 2022: Betrokkken gastvrijheid

EquipHotel komt van 6 tot 10 november 2022 terug naar Parijs, Porte de Versailles. De toonaangevende internationale BtoB-beurs voor hotel- en restaurantprofessionals, belicht de innovaties, producten en diensten van meer dan 1.200 Franse en internationale deelnemende bedrijven.

Gedurende 5 dagen kunnen professionals uit de horecasector elkaar ontmoeten, een plejade aan praktische en concrete oplossingen ontdekken, van gedachten wisselen met nieuwe leveranciers, meer te weten komen over de sector. En dit in het kader van conferenties, workshops, masterclasses, wedstrijden, scènes en bijzondere live-ervaringen …

EquipHotel richt zich voor deze nieuwe editie op betrokken gastvrijheid. Voortaan willen hotel- en restaurantklanten een gevoel van vertrouwen hebben, verbonden blijven terwijl ze toch ver van huis zijn, genieten van zowel aantrekkelijke als interessante aanbiedingen. Dynamieken die meer respect hebben voor het milieu worden geprezen. Terroirs, territoria, “slow tech” en “slow living”, energiebesparing of andere zachte mobiliteit zijn allemaal nieuwe sterke punten voor een horecagelegenheid: een must voor de klantbeleving.

Wat betreft de ervaring van de werknemer, deze wordt een prioriteit. Sfeer, teamspirit, inclusie, loyaliteit vormen de kern van de organisatie van een hotel of restaurant. “De maatschappij evolueert. Gedrag en het vak ook. Je moet je aanpassen. EquipHotel zal daarom in november e.k. de debatten en de standpunten van experts uitbreiden om hotel- en restaurantprofessionals te helpen anticiperen op deze veranderingen, ze te beheersen, ze te overwinnen “, legt Béatrice Gravier, directeur van de beurs en de afdeling Hospitality &Food bij RX France, uit.

Woonplekken

Engagement is ook een nieuwe manier om een horecagelegenheid te bekijken. En dit ruim voordat de eerste steen wordt gelegd of met een verbouwing wordt begonnen. “In 2022 worden hotels en restaurants woonplekken”, zegt Béatrice Gravier. Het woord “woonplekken” wordt opzettelijk in het meervoud gebruikt omdat de klantenkring van de professionals niet alleen ruimtes verwacht om er te slapen, te lunchen of te dineren, maar ook om er te werken, te vergaderen, te creëren, te ontspannen, plezier te maken, zich te herbronnen, zich onder te dompelen in de plaatselijke cultuur of natuur.

Nog maar eens moeten hoteliers en restauranthouders wendbaar zijn, zich bekwaam en flexibel tonen, zichzelf zelfs opnieuw uitvinden en zich zo beter aanpassen aan de wensen van klanten met profielen die net zo gevarieerd zijn als hun behoeften. Klanten die in dezelfde week een hamburger in “click &collect” gaan eten, een zogenaamde “goedkope” kamer boeken voor een zakenreis, zich het genot gunnen van een gastronomische maaltijd en het weekend verblijven in een chic hotel met zeezicht …

Vijf thema’s

Voor deze nieuwe editie zal EquipHotel daarom het begrip “wonen” gaan verkennen in vijf “geëngageerde” thema’s: duurzaamheid, aantrekkelijkheid, het digitale, de inrichting en het welzijn. Essentiële onderwerpen om een horecagelegenheid te positioneren, te onderscheiden van zijn concurrenten, indruk op de klanten te maken om zich te onderscheiden.

1/ Zickzelf projecteren op de duur en de duurzaamheid: goed en beter voor het beste

Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzame ontwikkeling vragen om een andere kijk op gastvrijheid. Een andere manier om na te denken over een project, een bouwplaats te beheren, een team te organiseren, een horecagelegenheid energie te geven. Met het lokale, de korte ketens en “upcycling” in het vooruitzicht. Op de lange termijn wint iedereen: hoteliers, restauranthouders, hun medewerkers, hun klanten, hun leveranciers en… de planeet.

2/ Grotere aantrekkelijkheid: rekrutering en klantenbinding, grote uitdagingen en feedback

Initiële en voortgezette opleiding, aangepaste werkuren, aanmoedigende verloning, winstdeling, erkenning en andere valorisatie van knowhow zijn allemaal hefbomen en argumenten om jongeren aan te trekken of ervaren talent aan zich te binden.

3/ Het digitale op mensenmaat maken: verwerking, implementatie en voordelen van de digitale tool

Digitalisering biedt toepassingen en oplossingen om het dagelijks leven van hoteliers en restauranthouders te vereenvoudigen, maar ook om de prestaties en positionering van horecagelegenheden te versterken. Aan de kant van de klant wordt “technologie” de sleutel tot hybride en coworkingruimtes. Maar wie digitaal zegt, zegt niet dat de menselijke relatie verdwijnt. Integendeel: die twee gaan hand in hand.

4/ Iets mooi maken met iets goed: inrichting, vormgeving en decoratie in het tijdperk van de “care”

In 2022 is luxe ruimte, comfort, tijd, stilte, natuur… Een universum waarin kunst en vakmanschap hun plaats hebben, om de schoonheid van een gebaar, de subtiliteit van een knowhow, de relevantie van een transmissie op te roepen. En dat alles met respect voor het milieu.

5/ Inzetten op zelfzorg: welzijn in het hart van “weten hoe te ontvangen”

Stimuleer het verlangen naar natuur en schone lucht van een klantenkring die afstand wil nemen van de bruisende grote steden. Vandaar een nieuwe rage voor de spa, thalassotherapie, thermale baden, yogaretraites, cocooning … Afstand nemen zonder jezelf af te sluiten van de anderen. Een gevoel van even te ontsnappen om in alle intimiteit jezelf terug te vinden.

Chef Christophe Hay, peter van editie 2022

Op 27 juni 2022 opende Christophe Hay hotel Fleur de Loire in Blois. Dit “Relais & Châteaux’-hotel telt 44 kamers met twee gastronomische tafels (Amour Blanc en restaurant Christophe Hay), een kiosk met patisserie, een Sisley-spa, een zwembad en een moestuin van 1,5 hectare en werd bedacht en ontworpen volgens een ecologisch verantwoorde logica. Zelfs het gebouw uit de XVIIe eeuw waarin het hotel gevestigd is, werd gerenoveerd met respect voor de omgeving en in lijn met een belofte om de Loir-et-Cher, de terroir die Christophe Hay zo dierbaar is, helemaal tot zijn recht te laten komen. Het was dus de logica zelf, en vanzelfsprekend eigenlijk, dat de beurs EquipHotel aan deze chef, die met twee sterren is onderscheiden in zijn voormalige zaak in Montlivault, zou vragen om peter te worden van de editie van 2022 rond het thema “geëngageerde horeca”.

Chef - Christophe Hay - EquipHotel
© Fleur de Loire

Met Fleur de Loire kiest Christophe Hay resoluut voor engagement, met een voorkeur voor duurzaamheid, nabijheid, maar ook voor het welzijn op het werk en de levenskwaliteit van zijn teams. “Geëngageerd zijn, zegt hij, mag niet alleen maar draaien rond de communicatie. Er moet een echte wil zijn.” En dat is het geval in Fleur de Loire. De teams, leveranciers, producenten zitten allemaal op dezelfde golflengte. Een dynamiek die de chef ertoe aanzette om een aspergeserre te bouwen en een serre uit de jaren 30 opnieuw in te richten om er een vijftiental groentesoorten te kweken, “waaronder de laatste cédrats de Collioures”, vertrouwt hij ons toe.

Over EquipHotel

De beurs EquipHotel is een evenement georganiseerd door RX France, een leider in de organisatie van beurzen. EquipHotel Paris is de referentie van de hotel- en restaurantsector, met de BtoB-beurs die om de twee jaar in Parijs wordt georganiseerd. De beurs brengt meer dan 1.200 exposerende bedrijven samen, waarvan 40% buitenlandse, verspreid over 5 grote thema’s: foodservice, design, welzijn, technologie en diensten. Dit unieke aanbod is het meest complete van de internationale hotel- en restaurantbeurzen. Het presenteert zowel Franse als internationale bedrijven, leiders in hun sector, evenals jonge bedrijven tot de meest innovatieve op het gebied van gastvrijheid. Het evenement trekt 113.000 horecabeslissers aan: chef-koks, restauranthouders, hoteliers, architecten, decorateurs, investeerders, caféhouders, brouwers, community managers, ontwerpbureaus, installateurs …

Gedurende 5 dagen hebben deze professionals de mogelijkheid om een groot aantal leveranciers te ontmoeten en de nieuwigheden van elk van hen te ontdekken. EquipHotel is ook de “hub” van de horecatrends en -innovaties. Hotels en pop-up restaurants, showrooms, studio’s, conferenties, masterclasses en gerenommeerde wedstrijden worden georganiseerd door de beste ontwerpers en experts van de sector.