Een restaurant of café bezoekt u om een fijn moment door te brengen. De ervaring hangt niet alleen af van wat er op uw bord of in uw glas komt, maar ook van de originaliteit van de inrichting, de sfeer, de kwaliteit van de bediening… en de juiste keuze van het meubilair. Dat moet bijdragen aan de sfeer, maar ook praktisch en comfortabel zijn.
Door Sigrid Descamps.
Een geslaagde avond in een horecazaak hangt niet alleen af van hoe lekker het eten en drinken zijn: er zijn veel elementen die bijdragen aan de beleving. Eén daarvan is de kwaliteit van het meubilair. De keuze daarvan kan inderdaad een veel grotere impact hebben dan we denken. Als de meubels niet passen bij de rest van de inrichting of de stoelen ongemakkelijk zitten, zal dit de ‘algemene beoordeling’ van het etablissement schaden.
Passen bij het concept
“Het uitgangspunt bij de meubilairkeuze is aan te sluiten bij het concept van de plek”, aldus Mathieu Rentiers, managing director van Le Botaniste. Hij weet waarover hij spreekt, want in het verleden was hij ook medeoprichter van Lulu Home Interior. Afhankelijk van de identiteit van de plek, de gewenste sfeer en de gewenste standing komt het eropaan de modellen, tinten en materialen slim te kiezen. Stel dat u een industriële sfeer wilt creëren, dan gaat u voor hout en metaal; voor een meer Scandinavische sfeer, opteert u voor natuurlijke materialen en lichte tinten. Ingeval van een snack- of kantineconcept dat de hele dag door open is, zijn makkelijk te onderhouden materialen ideaal. Denk plastic of formica voor de tafels. Die zijn dan weer te vermijden voor wie een restaurant met gastronomische ambities opent: daar zijn edelere materialen aangewezen.
Hygiëne en veiligheid
Er zijn nog twee andere belangrijke punten! “Het meubilair moet voldoen aan de hygiënevoorschriften”, vervolgt Mathieu Rentiers. “Het moet zo behandeld worden dat het geschikt is voor gebruik in de voedingssector. Het werkblad moet bijvoorbeeld gemakkelijk schoon te maken zijn en de tafels mogen niet gemaakt zijn van een materiaal dat etensresten kan absorberen.” Serge Silber, die als CEO van Marie’s Corner verantwoordelijk is voor de inrichting van talrijke horecazaken in België en daarbuiten, voegt eraan toe: “Er is ook een heel technisch aspect. Je moet aan een aantal eisen voldoen, waaronder de brandvoorschriften die in België van brandweer tot brandweer verschillen. Het kan zijn dat we stoffen, maar ook de opvulmaterialen en meubelframes brandwerend moeten maken.”
Tijdsbestendig
Een ander belangrijk punt is duurzaamheid. “Horecameubilair wordt intensief gebruikt, met gemiddeld twee shifts van één tot drie uur per dag, meerdere dagen per week”, aldus Serge Silber. “Het moet dus de tand des tijds kunnen doorstaan!” Verder moet het meubilair ook bestand zijn tegen vlekken en sleet. Om dit tweede punt in te schatten is er de Martindale-score. De Martindale-methode simuleert met behulp van een machine de natuurlijke slijtage van een stof. Bij intensief huishoudelijk gebruik ligt de gemiddelde Martindale-score voor stoffen meubilair tussen 15.000 en 20.000 beurten. Voor meubilair dat in de horeca wordt gebruikt, is het aangeraden stoffen te gebruiken met een score van meer dan 20.000. “Dit technische aspect verklaart deels waarom meubilair voor hotels en restaurants duurder is dan gewoon meubilair”, legt Serge Silber uit.
Er spelen nog andere factoren bij de meubilairkeuze: zo moeten stoelen en tafels gemakkelijk te verplaatsen zijn, ze moeten aangenaam aanvoelen en bij voorkeur textuur hebben om een tactiele ervaring te bieden. Er moet ook rekening worden gehouden met mogelijke geluidsoverlast: het meubelstuk mag geen “lawaai” maken als er een voorwerp op wordt geplaatst, de stoelen mogen niet piepen, enzovoort.
Wie kiest het meubilair?
De zoektocht naar het juiste meubilair wordt vaak toevertrouwd aan de binnenhuisarchitect die verantwoordelijk is voor de inrichting van het pand. Anno D., kunstenares en binnenhuisarchitecte, werkt zowel voor privéwoningen als voor horecazaken in België en in het buitenland. Ze ontwierp onlangs het interieur van Confessions in Elsene: “Ik hanteer dezelfde aanpak voor residentiële en commerciële projecten. Ik verzamel informatie van de klant op een pragmatische manier. Het is echt teamwork, waarbij iedereen zijn eigen ervaring en achtergrond meebrengt… Mijn rol bestaat erin te reageren op verzoeken, ervoor te zorgen dat het meubilair functioneel is op een dagelijkse basis, te bepalen hoeveel stukken er staan en hoe ze in de ruimte passen. Tegelijk komt het eropaan te voldoen aan de huidige normen en een budget. We denken ook samen na over materialen en kleuren… Voor Confessions heb ik bijvoorbeeld gekozen voor een ultrabestendig kwartswerkblad voor de toog, waar de cocktails worden bereid, en een tweedehands tapijt op de vloer, waar eventuele vlekken minder zichtbaar zullen zijn als er iets op wordt gemorst…”.
“Als het meubilair niet past bij de rest van de inrichting of ongemakkelijk zit, zal dit de ‘algemene beoordeling’ van het etablissement schaden”
Waar vindt u meubilair?
Om het budget niet te overbelasten, is het verleidelijk om bij traditionele winkels of zelfs tweedehandswinkels te kopen. Dat ontheft u niet van de plicht om te voldoen aan de bovengenoemde gezondheids- en veiligheidsnormen. “Voor Confessions hebben we bijvoorbeeld een aantal stoelen gekocht bij antiquairs in de Blaesstraat en Hoogstraat, maar we hebben de bekleding vervangen”, vertelt Anno D. “De banken, het rek achter de toog en de toog zelf zijn daarentegen op maat gemaakt.” Het is daarbij aan te raden een beroep te doen op specifieke leveranciers die onder andere gecertificeerd zijn voor de brandvertragende behandeling van materialen. Serge Silber: “De klant put uit de bestaande catalogus of vraagt om een oplossing op maat. In het algemeen komen ze met een precies concept, kiezen ze de houtkleuren, afwerkingen, de bekleding, enzovoort. Wij zijn er om hen te ondersteunen in hun esthetische keuze, terwijl we technische ondersteuning bieden zodat ze ook aan alle mogelijke verplichtingen kunnen voldoen.”
Hoeveel…… stoelen moet u kopen? Iets meer dan het aantal geplande zitplaatsen. In een horecagelegenheid is het risico groter dan elders dat het meubilair beschadigd raakt door vallen, stoten, gemorst eten en drinken dat vlekken maakt. U heeft dus best een paar extra stukken in reserve voor het geval er een ongelukje gebeurt. Zo kunt u een beschadigd stuk onmiddellijk vervangen, zonder de visuele samenhang van de ruimte te verstoren. … kost het om een horecazaak in te richten? Het budget varieert naargelang de grootte van de ruimte, het aantal aan te kopen stukken, de gebruikte materialen, de gekozen modellen… Maar in het algemeen rekent u best op 10 tot 15% van het totale budget. Het is een budget waarop u niet mag besparen. Investeren in goedkope artikelen om uw budget te beperken is meestal geen goede langetermijnstrategie. Serge Silber: “Horecameubilair is naar schatting om de vier tot zeven jaar aan vervanging toe. Het is dus beter om te kiezen voor slijtvaste stukken.” |
Kopen of huren?In bepaalde gevallen is meubilair huren een aanrader, als het gaat om een uit te testen concept, als onderdeel van een pop-up of ingeval van een krap budget om het project van de grond te krijgen. Verschillende leveranciers, waaronder Marie’s Corner, bieden een leasingdienst aan. Serge Silber: “Soms gaat een groot deel van de investering naar de ruwbouw en wordt het budget overschreden: dan blijven er soms onvoldoende middelen over om het gewenste meubilair te kopen. Dan is leasing een mogelijkheid. Er horen diensten, zoals onderhoud, bij. Aldus verzekert het etablissement zich van onberispelijk meubilair, ook op lange termijn. De aankoop wordt gespreid over meerdere maanden.” |