Horeca Federatie Brussel
Be Horeca

Be-Federation : Thomas Kok, Nieuwe bestuurder bij de Federatie Horeca Brussel

 

Thomas Kok
Thomas Kok

Thomas groeide op in de horeca, letterlijk, om te beginnen in het restaurant van zijn moeder dat in 1993 de deuren sloot. Door lid te worden van de Federatie wil hij zijn expertise delen. Zijn parcours in een notendop.

Tijdens zijn studie journalistiek aan de ULB werkte hij een aantal jaren in de sector en in 2008 opende hij het Café Maison du Peuple in hartje Sint-Gillis. Daarna hield hij in 2011 samen met andere partners Chez Franz boven de doopvont, in 2016 gevolgd door Chez Richard. Sindsdien stond hij mee aan de wieg van de internetradio in het Koninklijk Park (KioskRadio) en een restaurant (dat ondertussen is overgelaten). In mei gaan hij en zijn partners een nieuw avontuur aan en openen ze een ambachtelijke bakkerij in een voormalige garage in Vorst.

Waarom komt u de Federatie Horeca Brussel versterken?
Ik kende voorzitster Ludivine de Magnanville een beetje, nadat ik haar ontmoet had tijdens onze strijd voor de sector gedurende de coronacrisis. Het avontuur sprak me aan, omdat de belofte van de Federatie en haar vernieuwingsproces me wel konden bekoren. De sector verandert, we moeten nieuwe uitdagingen aangaan: ik ben er vast van overtuigd dat de Federatie van vandaag en ook morgen haar leden kan en zal kunnen steunen, hen waardig kan vertegenwoordigen, terwijl ze tegelijk druk blijft uitoefenen op de overheid.

Wat denkt u de Federatie te kunnen bieden?
Ik ben een nogal discreet persoon die zichzelf niet graag op de voorgrond plaatst. Door mijn kennis van de Brusselse netwerken en mijn passie voor bepaalde thema’s, zal ik de Federatie van dienst zijn bij dossiers die verband houden met mijn ervaring als ondernemer. Dat zijn er nogal wat, maar ik werk vooral graag op dossiers die verband houden met duurzaamheid, de promotie van lokale producten en rentabiliteitsanalyses met betrekking tot de nieuwe dimensies en de bijhorende kosten die onze sector te verwerken krijgt. Ik deel ook graag onze ervaringen (het basiskenmerk van elke overtuigde horecaondernemer): we starten onze tweede Apéro Club die tot doel heeft spelers uit de sector samen te brengen. Dat zijn belangrijke momenten, omdat we allemaal vragen hebben.

Hoe zal de toekomst van de horeca er volgens u uitzien?
De horeca heeft vele gezichten, evenveel als er ondernemers zijn. Maar de fiscale druk weegt steeds zwaarder, net als die van de sociale lasten; rentabiliteit wordt een almaar grotere uitdaging. De horeca wordt nog professioneler. Er moeten meer kwalitatieve opleidingen komen om meer begeleiding te bieden aan ontwerpers die altijd origineler uit de hoek zullen komen om een steeds mondiger publiek te bereiken. Ik ben heel enthousiast over de sector, maar er is een pak werk aan de winkel.