restaurant horeca
Be Horeca

Be-legal : Eerste hulp bij financiële moeilijkheden

 

 

Voorkomen is beter dan genezen. Wellicht is dat het motto dat iedereen best voor ogen houdt in het licht van de vele crisissituaties waarmee een horecazaak geconfronteerd kan worden. Om u te helpen, maakten we een lijstje van de nuttige en noodzakelijke stappen die u kunt en moet ondernemen als uw onderneming in zwaar weer terechtkomt.

Door Fryderyk de Peslin Lachert, vennoot bij het kabinet Janson

Fryderyk de Peslin Lachert, associé au sein du cabinet Janson

 

De Belgische horeca in het algemeen en de Brusselse in het bijzonder zitten momenteel in een van de moeilijkste periodes van hun geschiedenis. De reeks van opeenvolgende crisissen en hun rampzalige financiële gevolgen nekten tal van etablissementen die toch al kwetsbaar waren door de toenemende complexiteit van het vak en de vele nieuwe wettelijke en reglementaire normen waarnaar ze zich moeten schikken.

 

Horecafaillissementen nemen sterk toe in België

Maar, en dat is precies de bedoeling van dit artikel, er bestaan tal van wettelijke maatregelen om de continuïteit van uw bedrijfsactiviteit te garanderen. Tegelijk kan een faillissement, onder bepaalde voorwaarden, een nieuwe start mogelijk maken. De wet – en meer bepaald boek XX van het Wetboek Economisch Recht – heeft verschillende procedures ingevoerd om een ondernemer in moeilijkheden te redden.

Zo laat de wet hem toe om een – soms aanzienlijk – deel van zijn of haar schulden te laten vallen (dus te elimineren) en/of de terugbetaling te spreiden over een periode van maximaal 60 maanden. Sommige van deze procedures, die bekend staan als gerechtelijke reorganisatieprocedures of “WCO’s” stellen de onderneming ook in staat om zich te beroepen op een periode van bescherming tegen alle maatregelen van gedwongen executie (beslagleggingen, dagvaardingen van de rechtbank, enz.) of faillissement. Tijdens deze periode stelt het bedrijf meestal een herstelplan op dat het voorlegt aan zijn schuldeisers om de activiteit te redden. Sommige WCO’s zijn openbaar, andere vertrouwelijk. Sommige gelden voor alle schuldeisers, andere slechts voor enkele. Kortom, de opties zijn talrijk en uiterst effectief, op voorwaarde – en dit is de moraal van ons artikel – dat u vooruit plant.

Preventie is primordiaal om de kans dat u de situatie weer kunt rechttrekken significant te verhogen.

Hoe sneller een bedrijf stappen onderneemt, hoe meer opties er beschikbaar zijn. Hoe slechter de financiële situatie daarentegen, hoe kleiner de kans op succes.

Wanneer is er sprake van financiële moeilijkheden?

Naast de wettelijke en boekhoudkundige criteria die bepalen in welke situaties wordt aangenomen dat een bedrijf zich in financiële moeilijkheden bevindt, is het in feite het vermogen van het bedrijf om zowel de lopende uitgaven (huur, facturen van leveranciers, personeel, enz.) als eventuele schulden (afbetalingsplannen voor RSZ of btw, bankschuld, enz.) te betalen dat de eerste aanwijzing geeft over zijn financiële gezondheid.

Als dit niet langer het geval is, dus als een bedrijf zijn lopende uitgaven alleen kan betalen als het de betaling van zijn oude schulden opschort of, omgekeerd, als het door het vereffenen van bestaande oude schulden niet langer in staat is om de inkomende facturen te betalen, is de conclusie duidelijk: het bedrijf verkeert in financiële moeilijkheden, ten minste tijdelijk.

In sommige gevallen kan het bedrijf de situatie zien aankomen: als het bedrijf in de nabije toekomst, bijvoorbeeld over een paar maanden, niet langer in staat zal zijn om zijn lopende kosten en schulden te betalen, ook al kan het zich op dit moment nog steeds staande houden, moet er actie worden ondernomen.

 

Wat te doen na deze vaststelling?

In de eerste plaats moet u onmiddellijk contact opnemen met een specialist die vertrouwd is met insolventie of toch ten minste samen met uw boekhouder de situatie analyseren. Er zijn ook instellingen, zoals het Centrum voor Ondernemingen in Moeilijkheden van BECI, die u kunnen helpen en uitstekend advies kunnen geven.

Ten tweede moet u het exacte bedrag van uw schuld berekenen en een zogenaamde crediteurenlijst opstellen. De structuur van de schulden van het bedrijf (d.w.z. de verschillende categorieën van schuldeisers: overheid, leveranciers, banken, aandeelhouders, enz.) bepaalt grotendeels de opties achteraf.

Deze lijst van crediteuren moet zo nauwkeurig mogelijk zijn en moet ook bedragen bevatten die nog niet opeisbaar zijn (bijvoorbeeld alle uitstaande bankleningen), evenals de rekening-courantschulden van aandeelhouders.

U moet ook alle schulden vermelden die het onderwerp zijn van executiemaatregelen (beslag of dreigende inbeslagname, ingebrekestellingen, dagvaardingen om voor de rechtbank te verschijnen, enz.).

Ten derde, en voor zover mogelijk, is het noodzakelijk om te controleren of de boekhouding van het bedrijf in orde is en na te kijken of is voldaan aan wettelijke verplichtingen inzake de indiening van jaarrekeningen, belasting- en btw-aangiften. Als dit niet het geval is, moet u dit onmiddellijk in orde brengen met uw boekhouder en ervoor zorgen dat aan deze essentiële verplichtingen wordt voldaan.

Vraag uw boekhouder ook om een recente tussentijdse aangifte (idealiter van de vorige maand): die geeft een goed overzicht van de huidige financiële situatie.

Ten vierde is het nuttig om een businessplan voor de komende zes maanden op te stellen. Dat kan relatief eenvoudig zijn (cash in / cash out), maar het moet realistisch zijn en (1) verwachte inkomsten; (2) vaste kosten; (3) variabele kosten; (4) resultaten; en (5) de maandelijkse kaspositie bevatten.

 

Welke opties zijn er?

Er zijn twee grote scenario’s mogelijk.

Ofwel is het mogelijk de continuïteit van de bedrijfsactiviteit te verzekeren (wat in wezen inhoudt dat het bedrijf in staat zal zijn om zijn moeilijkheden te boven te komen en opnieuw winstgevend te worden), ofwel niet.

In dat laatste geval komen scenario’s met onderbreking op tafel (faillissement, vereffening, WCO door bedrijfsoverdracht); die maken in veel gevallen een zogenaamde doorstart mogelijk, soms zelfs door het handelsfonds van het failliete bedrijf over te nemen. Als voortzetting realistisch lijkt, moet de voorkeur worden gegeven aan scenario’s voor gerechtelijke reorganisatie. Er zijn veel verschillende scenario’s, waarvan sommige vertrouwelijk zijn, andere openbaar, sommige gericht op bepaalde schuldeisers en sommige op allemaal. Het doel blijft echter hetzelfde: de schulden zodanig onder controle houden dat het bedrijf kan blijven functioneren, terwijl het alle of een deel van deze schulden in termijnen afbetaalt (over een periode van maximaal 60 maanden).

Het is echter belangrijk te benadrukken dat noch een faillissement, noch een vereffening, noch een gerechtelijke reorganisatieprocedure ten goede komen aan bestuurders en aandeelhouders die zich persoonlijk borg of hoofdelijk medeschuldenaar hebben gesteld voor bepaalde schulden van de onderneming. Indien nodig zal over dit punt afzonderlijk moeten worden onderhandeld.

 

Wat moet dat kosten?

Bij dit type begeleiding zijn voornamelijk twee partijen betrokken: uw accountant en een advocaat die gespecialiseerd is in insolventiezaken.

Natuurlijk kan er een prijskaartje aan verbonden zijn, maar dat wordt meer dan gecompenseerd als de procedure succesvol is. Deze kosten worden gespreid over een periode van vier tot twaalf maanden, d.w.z. over de duur van de procedure.

In het verleden financierde het Gewest een deel van deze kosten via BECI, en het ziet ernaar uit dat er sprake is van een eventuele herinvoering, wat een uitstekende zaak is.

Om de advocaten- en accountantskosten te beperken, is het nuttig om alle relevante papieren ruim van tevoren bij elkaar te zoeken en die tijdig aan uw adviseurs door te geven. Als uw administratie goed in orde is, zal dat de te leveren inspanningen aanzienlijk beperken.

Kortom, als er één boodschap is die we vandaag graag willen doorgeven, is het dat u tijdig hulp moet zoeken. Er bestaat een aantal mogelijkheden die u door een moeilijke periode heen kan helpen, maar daarvoor moet u zo snel mogelijk handelen en contact opnemen met een van de ondersteunende organisaties (BECI bijvoorbeeld) of een gespecialiseerde advocaat. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de Federatie Horeca Brussel, die u graag zal begeleiden om de nodige stappen te ondernemen.

Als er één boodschap is die we vandaag graag willen doorgeven, is het dat u tijdig hulp moet zoeken.

Voorkomen is beter dan genezen

De Federatie Horeca Brussel biedt haar leden een permanente juridische dienst voor een snelle opvolging en bijstand bij hun juridische zaken. Elk lid kan rekenen op drie juridische raadplegingen per jaar bij het advocatenkantoor Janson. Het volstaat een e-mail te sturen naar legal@fedhorecabruxelles.be om een aanvraag in te dienen. Bovendien werd een voorkeurtarief onderhandeld voor de daaropvolgende diensten van het kantoor, zodat de leden kunnen rekenen op permanente ondersteuning bij het oplossen van hun problemen.