Nieuws

Be-mobility - MaaS, zei u?

Door Bob Monard

Mobility as a Service vereenvoudigt de overgang van de ene vervoerswijze naar de andere voor één enkele verplaatsing. Het is een hybride ecosysteem dat bestaat uit digitale elementen (platforms, apps) en fysieke infrastructuur (voertuigen, wegen, parkeerplaatsen, stations, enz.). 

MaaS-platforms bieden de mogelijkheid om bestaande openbaarvervoersystemen te combineren met een groeiend aanbod van private diensten. MoveBrussels heet de app van het MaaS-project dat momenteel wordt getest; het combineert alle vervoermiddelen in Brussel (openbaar vervoer, fietsen, scooters en deelauto’s, enz.) in één enkele mobiliteitsdienst. Resultaat: de mogelijkheid om alle ritten te plannen en de meest optimale combinaties te verkrijgen om zich in Brussel te verplaatsen.

Prime LEZ voor professionals

Mag uw bedrijfsvoertuig binnenkort de lage-emissiezone (LEZ) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet meer binnen? Profiteer van de LEZ Bonus om het te vervangen! Zelfstandigen en micro-, kleine en middelgrote ondernemingen die in Brussel actief zijn, kunnen tot 15.000 euro steun krijgen voor de aankoop of leasing van een nieuwe bedrijfswagen ter vervanging van een oud exemplaar. Het bedrag kan ook de aankoop en installatie van een oplaadstation dekken.

Prime Cairgo Bike

We hadden het er al over in ons vorige nummer (zie BeHORECA 1). Ideaal om klanten te bezoeken of om leveringen te doen, de aankoop ervan is gekoppeld aan de Cairgo Bike premie. Tot 4.000 euro voor de aankoop van dit vervoermiddel. Elk bedrijf kan maximaal 12.000 euro per kalenderjaar ontvangen en in totaal 20.000 euro gedurende de looptijd van het Cairgo Bike-project, dat op 30 juni 2023 afloopt.

Multimodale mobiliteit

Vergeet ‘Group Fleet Solutions’, tegenwoordig is het al ‘Group Mobility Solutions’ wat de klok slaat. Deze nieuwe entiteit van de groep D’Ieteren groepeert alle automerken die door dit prestigieuze merk worden geïmporteerd, evenals alle alternatieve mobiliteitsoplossingen: Wondercar (carrosserie), MyWay Pro (tweedehandswagens), MyMove (bedrijfsautodelen), Lizy (tweedehandse leasing), Husk (wagens met chauffeur), Skipr (mobiliteitstoepassing) en EDI, dat de implementatie van de energietransitie vergemakkelijkt.

Lucien: voor fietsers

D’Ieteren brengt zijn tweewieleractiviteiten samen onder de benaming Lucien en wil – via een kwaliteitsvolle dienstverlening met een menselijk gezicht – zowel online als op de verkooppunten de populairste fietsketen worden, met oplossingen op het vlak van financiering, verzekering, onderhoud en overname. Het zeer volledige fietsgamma zal onder andere Tern, Urban Arrow en Cube omvatten, en binnen vijf jaar zal het initiatief heel België bestrijken.

MG5 Electric: een primeur!

Het is ’s werelds eerste 100% elektrische break. De MG5 Electric (actieradius 400 km) is een praktische gezinsauto met veel plaats en een bagageruimte van 1400 liter, verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus en vier carrosseriekleuren vanaf 33.985 euro.

Volvo C40 Recharge, Fjord Blue

Volvo C40: only full electric 

Volvo heeft zich tot doel gesteld tegen 2025 50% elektrische auto’s aan te bieden en tegen 2030 uitsluitend elektrische voertuigen te produceren. In afwachting zal er elk jaar een nieuw elektrisch model gepresenteerd worden. De compacte SUV XC40 krijgt nu het gezelschap van de C40. Ondanks de identieke wielbasis van 2,702m is de C40 1,5 cm langer en 6,5 cm lager. Het grootste verschil tussen beide is dat de C40 alleen verkrijgbaar is in volledig elektrische uitvoering. Hij is oplaadbaar in 37 minuten of 8 uur, afhankelijk van de stekker, weegt 2200 kg, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en genereert 408 pk voor de vierwielaandrijving via zijn twee motoren met een topsnelheid van 180 km/u. Uitgerust met schitterende zetels, biedt hij comfortabel plaats aan vijf personen: ergonomie en geluidsisolatie zijn gegarandeerd, met bovendien meerdere opbergvakken. Hij heeft een garantie van 3 jaar of 100.000 km en een garantie van acht jaar op de batterij. Bovendien kan het model gedurende 3 jaar ook rekenen op de pechdienst van Volvo.

Aan het stuur hoeft u alleen maar de D van de automatische versnellingsbak in te schakelen en weg bent u. Let op dit bijzondere detail: de wagen heeft slechts één pedaal! Zodra u uw voet optilt, remt de C40 radicaal af. De C40 zit boordevol veiligheidsapps, waaronder een 360-graden zicht bij het parkeren, en oogt puur en verfijnd dankzij het verwerkte leder en nubuck. En hij is leuk om mee te rijden, met een autonomie van 440 km. Door zijn strakke design en het ontbreken van een radiatorrooster valt hij gemakkelijk op in het verkeer.  

De zeven carrosseriekleuren hebben allemaal een zwart dak. Het ontwerp van de kofferruimte (413 liter), die afloopt met een kleine, rechtlijnige spoiler, is vrij ongewoon. Bovendien kunt u rekenen op meer dan 31 liter beschikbare ruimte onder de motorkap. Let wel: er zijn geen opties voor deze cross-over coupé, want alles is standaard, inclusief de royale entertainmentinformatie op de centrale display die permanent verbonden is met Google! Rustig, comfortabel, dynamisch en schoon, deze C40 verrast ook nog met zijn acceleratievermogen: ja, hij gaat hard. En hij remt net zo hard bij de geringste vertraging. Vanaf 62.150 euro.