Be Horeca

BeHoreca: Let’s pay digital! 

Sinds 1 juli moeten alle bedrijven, los van hun omvang, in staat zijn hun particuliere klanten (consumenten) minstens één elektronische betaalmogelijkheid te bieden.

Tekst: G.B.

De Belgische wetgeving schrijft sinds 1 juli 2022 voor dat alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één elektronische betaaloptie moeten aanbieden. 

Deze oplossing kan contante betalingen in geen geval volledig vervangen: cash moet nog steeds worden aanvaard, maar de elektronische betaalmiddelen zijn een aanvulling.

In dat verband worden alle technische oplossingen aanvaard die momenteel op de markt beschikbaar zijn (vaste of draagbare betaalterminals, contactloze betalingen via smartphone of smartwatch, enz. Het staat bedrijven vrij om de technologie te kiezen die hen het meest geschikt lijkt, afhankelijk van hun economische realiteit en de specifieke kenmerken van hun klanten (meer informatie op febelfin.be)

Opgelet: betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd, zelfs niet wanneer zij met een kaart worden verricht. Hetzelfde geldt voor betalingen in cryptocurrencies en andere virtuele munteenheden.

Over welke bedrijven gaat het?

Alle ondernemingen (natuurlijke of rechtspersonen) vallen onder de verplichting hun klanten een elektronische betaalmogelijkheid aan te bieden. Deze nieuwe verplichting maakt ook deel uit van de strijd tegen belastingfraude.  

Hoe zit het met contante betalingen?

Contante betalingen kunnen in geen geval worden geweigerd. Indien cash geld wordt gebruikt, zijn de sinds 1 december 2019 geldende regels voor de afronding van het totaalbedrag van het kasticket van toepassing. Het is evenmin toegestaan om klanten extra kosten in rekening te brengen voor elektronische betalingen.

Welk elektronisch betaalsysteem moet ik kiezen?

De economische realiteit van elk bedrijf is anders. Er zijn heel wat technische oplossingen op de markt beschikbaar en ze evolueren voortdurend. Om te kiezen tussen een betaalsysteem per kaart, per smartphone of smartwatch, per online shop, enz. of, meer algemeen, per online bankdienst, raden wij u aan contact op te nemen met uw bankinstelling. U kunt ook de informatie raadplegen die door de verschillende leveranciers van technische oplossingen voor elektronische betalingen wordt verstrekt.

Febelfin, de federatie die bijna 245 Belgische financiële instellingen vertegenwoordigt, heeft op haar website een dossier gewijd aan elektronische betaalmiddelen voor ondernemingen. Dit zal u een idee geven van de verschillende oplossingen die op de markt beschikbaar zijn, hoe ze werken en welke kosten aan elke oplossing verbonden zijn.

https://www.febelfin.be/nl/dossiers/digitaal-betalen-voor-jou-als-professional 

Bron: FOD Economie, KMO’s, zelfstandigen

 

489 meldingen sinds de wet van kracht werd

Sinds 1 juli heeft de FOD Economie (via het meldpunt) 489 meldingen van consumenten ontvangen over ondernemingen die nog geen elektronische betaalmogelijkheden aanbieden. Er zijn geen aanwijzingen dat de horecasector meer moeite heeft dan andere sectoren om elektronische betaalmiddelen te installeren. 

De FOD Economie lanceerde ondertussen een informatiecampagne onder het motto ‘Let’s pay digital!. De nieuwe verplichting werd ruim van tevoren aangekondigd en uitvoerig besproken in de pers. Het aantal meldingen wijst erop dat de consumenten ook op de hoogte zijn en zich tot het contactpunt richten als zij problemen constateren.