Be Horeca

BeHoreca: “Mijn werknemer levert het ene ziektebriefje na het andere in, wat moet ik doen?”

Alle horecabazen weten het, personeelsbeheer loopt niet altijd van een leien dakje. Je moet veel geduld en tijd aan de dag leggen en je moet je rechten kennen. Eén van de vragen die steeds terugkomt in de horecasector, is de doorbetaling van het loon in geval van ziekte van de werknemer. David Debin, specialist in sociale wetgeving, komt met de antwoorden. 

Wat moet de werknemer doen in geval van ziekte?

David Debin: Voor elke periode van arbeidsongeschiktheid moet de werknemer binnen 48 uur een medisch attest aan de werkgever bezorgen of dit per e-mail of post versturen. Het attest moet de identiteit van de arts en de werknemer vermelden, evenals de datum van het onderzoek, de vermoedelijke duur van de arbeidsongeschiktheid en de eventuele toestemming om het huis te verlaten. In geval van herval binnen de wettelijk voorgeschreven periode wordt de nieuwe ziekteperiode automatisch als een verlenging beschouwd, tenzij op het attest uitdrukkelijk wordt vermeld dat de nieuwe ongeschiktheid te wijten is aan een andere ziekte. Indien het medisch attest per e-mail of fax werd verzonden, moet de werknemer het originele attest op de eerste dag van zijn terugkeer meebrengen.

En als werkgever?

D.D.: Als werkgever moet u de veiligheid en gezondheid van uw werknemers garanderen, wat betekent dat u geen werknemers met gezondheidsproblemen mag tewerkstellen. Als er tijdens het werk ziektesymptomen optreden, moet u de werknemer onmiddellijk naar huis sturen en hem vragen om meteen naar een dokter te gaan om de diagnose te weten te komen of een besmetting met het coronavirus uit te sluiten. 

Hoe zit het met het loon en de uitkeringen van de zieke werknemer?

D.D.: Een werknemer die de werkdag in goede gezondheid heeft aangevat en in de loop van de dag wegens ziekte het werk moet stopzetten, heeft recht op het loon van een hele dag. U stuurt uw sociaal secretariaat dus de voor die dag geplande uren op als gewerkte uren. Pas vanaf de volgende dag gaat ook de ziekteperiode in op de loonfiche. De werknemer moet zijn arbeidsongeschiktheid kunnen bewijzen met een medisch attest als u daar om vraagt.

Als de werknemer tijdens zijn vakantie ziek wordt, blijven deze dagen dan als vakantiedagen op zijn loonfiche staan of is de werkgever hem ziektedagen verschuldigd? 

D.D.: De regel daar is overduidelijk, of om het botweg te zeggen: als werkgever moet u zich niets aantrekken van wat er met uw werknemer tijdens zijn of haar vakantie gebeurt. Indien de vakantie van de werknemer reeds was gepland, heeft dit dus voorrang op de ziekteverlofdagen. 

 

Uitkeringen van de ziektedagen, per categorie 

Arbeiders:

<1 maand anciënniteit: geen recht op gewaarborgd loon (ziekenfonds) 

8ste-14de dag: 85,88% (zonder RSZ)

15de-30ste dag: 25,88% van het loon tot 3.746,49 euro 

85,88% van het loon > 3.746,49 euro (zonder RSZ) + supplement ziekenfonds

> 30 dagen: ziekenfonds

Bedienden:

CTR bepaalde duur < 3 maanden:

<1 maand anciënniteit: geen recht op het gewaarborgd loon (ziekenfonds)

>1 maand anciënniteit: 1ste– 7de dag: 100%

                                           8ste-14de dag: 86,93% (zonder RSZ)

                                           15de-30ste dag: 26,93% van het loon tot 3.746,49 euro                                                                                            86,93% van het loon >> 3.746,49 euro (zonder RSZ) + supplement ziekenfonds

                                            > 30 dagen: ziekenfonds

CTR ≥ drie maanden of onbepaalde duur:    

                                           1ste– 30 dagen: 100% gewaarborgd loon

                                           > 30 dagen: ziekenfonds