Fédération Horeca

Be-mobiliteit

De bakfiets voor een nieuwe mobiliteit in Brussel

Het is ongetwijfeld een leefbare oplossing voor de nieuwe horecabedrijven die alternatieve vervoermiddelen voor hun leveringen willen inzetten.

Een van de voordelen van de bakfiets is dat hij perfect geschikt is voor het Brusselse verkeer en voor korte ritten. Bovendien is er geen rijbewijs voor nodig. Hij is daarnaast ook zuinig en milieuvriendelijk; er komen geen brandstofkosten aan te pas. Hij kan uitgroeien tot het vlaggenschip van de ecologische waarden die uw etablissement in de praktijk wil brengen. Hij is ook snel, want stelt u in staat om files te vermijden door tussen het verkeer door te glippen en de autovrije zones te gebruiken. Als u hem aankleedt in de kleuren van uw café, restaurant of hotel, wordt hij tot slot omgetoverd tot een ludiek reclameplatform.

Gesubsidieerd vervoermiddel

In Brussel komen bepaalde bakfietsgebruikers in aanmerking voor premies. Daartoe behoren alle micro-, kleine en middelgrote ondernemingen die ten minste één actieve vestiging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben en bij de Kruispuntbank van Ondernemingen geregistreerd zijn. 

Deze subsidie maakt deel uit van het Europese programma voor innovatieve acties in de stad voor diens Cairgo Bike-project, dat het gebruik van bakfietsen in Brussel moet aanmoedigen. Deze subsidies kunnen oplopen tot 4.000 euro voor de aankoop van een bakfiets of 2.000 euro voor de aankoop van een fietskar om naar klanten te gaan of om leveringen te doen. Zowel de bakfiets als de aanhangwagen moeten voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt en verband houden met de activiteiten van het bedrijf. De aanvraag voor deze premie moet ten laatste op 31 januari 2023 worden ingediend. Elke onderneming kan maximaal 12.000 euro per kalenderjaar en een gecumuleerde steun van 20.000 euro ontvangen gedurende de looptijd van het Cairgo Bike-project. Om voor de steun in aanmerking te komen, moet de bakfiets geschikt zijn voor het vervoer van omvangrijke vrachten en een minimum laadvermogen van 100 kg hebben. Indien hij uitgerust is met elektrische ondersteuning, mag het vermogen daarvan ten hoogste 250 W bedragen en moet het worden onderbroken wanneer hij een maximumsnelheid van 25 km/h bereikt. Fietskarren voor goederen zijn ook toegestaan. Het laadvermogen moet ten minste 50 kg bedragen. Aanhangwagens voor het vervoer van dieren of personen worden niet aanvaard.

Meer info over het verkrijgen van de premie op https://economie-werk.brussels

2026: deadline!

Vanaf 2026 mag geen enkele nieuwe bedrijfswagen nog koolstof uitstoten. Om de switch naar elektrische auto’s aan te moedigen, wordt de fiscale aftrekbaarheid van voertuigen met een verbrandingsmotor beperkt; vanaf 2029 zal die tot nul zijn herleid. Voor plug-in hybrides zullen de benzine- en dieselkosten vanaf 1 januari 2023 nog voor 50% aftrekbaar zijn. En de aftrekbaarheid van oplaadstations bedraagt 200% tot eind 2022.

Speed Bikes

In januari 2022 waren er 738 elektrische Speed Bikes geregistreerd bij de DIV. Dat is 8,1% minder dan in 2021. *In vergelijking met 2021 is Brussel met 26% gedaald: in januari werden 19 nieuwe speed pedelecs geregistreerd. De snelle elektrische fiets heeft minder voordelen in een sterk verstedelijkte omgeving. Bovendien moet hij opboksen tegen de concurrentie van deelfietsen en scooters.

Poppy Mobility: 100.000 gebruikers

De 100% Belgische start-up voor gedeelde mobiliteit viert zijn vierde verjaardag. Hij biedt vandaag 700 auto’s en 550 elektrische scooters in free-floating in Brussel, Mechelen en Antwerpen en op de luchthavens van Zaventem, Antwerpen en Charleroi. Poppy staat synoniem voor 24/7 mobiliteit voor een uiterst competitieve all-in prijs, in een steeds groter gebied. In de wetenschap dat een privéauto 96% van de tijd geparkeerd blijft en dat een gedeelde auto meer dan zeven parkeerplaatsen vrijmaakt, heeft autodelen het potentieel om nieuwe fans aan te trekken.

Mégane 2022: onder stroom!

De Renault Mégane (4199 x 2055 x 1501 cm) is de vijfde in zijn soort die uitsluitend op elektriciteit mikt. Het model is gemakkelijk herkenbaar aan zijn hoge gordellijn, zijn aflopende dak en zijn grote wielen. De wagen onderscheidt zich ook door de geïntegreerde deurgrepen en de zwarte contouren. Deze Mégane is bijzonder rijkelijk uitgerust, royaal ruim en zeer comfortabel. De vloer bij de achterbank is vlak, maar de verlaging van het dak achteraan verplicht grote mensen hun hoofd te buigen om bij het achtercompartiment te komen. Met zijn batterijen van 40 kWh (130 pk) en 60 kWh (220 pk) voor respectievelijk 300 en 450 km autonomie versnelt hij rustig en geruisloos, terwijl hij vertrouwt op zijn dynamische en baanvaste voorwielaandrijving. Het rijplezier is oprecht en de prestaties zijn navenant. Een klein minpuntje is het zicht naar achteren. Maar een dikke pluim voor zijn enorme, intuïtieve en leesbare scherm, de directe toegang tot de bedieningselementen van de airconditioning, zijn bijzondere chassis, zijn kofferruimte van 440 dm3 (+ 32 liter voor de kabels) en zijn 30 liter opbergruimte met antisliptapijt. Van 35.200 tot 47.700 €.