Actualités

Be-mobility  “Geen enkele stad ter wereld is toegankelijker dan Brussel”

Fabian Maingain over mobiliteit in Brussel

Interview Vanille Dujardin

Als Schepen voor de Stad Brussel belast met economische zaken, staat hij per definitie op de eerste rij om kwesties inzake de ondersteuning van de Brusselse horeca op te lossen. Op het vlak van mobiliteit heeft hij het over het “waanbeeld van de ontoegankelijkheid”.

Denkt u dat Brussel toegankelijk is?

Ja, ik denk niet dat er een toegankelijkere stad is dan Brussel, dankzij de verschillende vervoermiddelen die er mogelijk zijn. De cijfers spreken voor zich: meer dan 70% van de mensen die naar het centrum van Brussel komen, reist met een ander vervoermiddel dan de auto. Geen enkele andere stad heeft zoveel openbaar vervoer als onze hoofdstad: drie stations in het centrum, zes metrolijnen, tientallen tram- en buslijnen… Het is precies deze multimodale hypertoegankelijkheid die het centrum zo aantrekkelijk maakt. 

Veel mensen vinden nochtans precies het tegenovergestelde.

Het klopt helemaal niet dat Brussel onbereikbaar is met de auto. Het is waar dat er de laatste jaren grote veranderingen hebben plaatsgevonden en dat de gewoonten van de mensen door elkaar zijn geschud, maar Brussel blijft toegankelijk. Soms moeten we die toegankelijkheid gewoon nog eens tonen aan de Brusselaars. Dat proberen we te doen met communicatieplannen zoals Fastlane, dat de inwoners van Waals-Brabant en Vlaams-Brabant uitlegt hoe ze snel in de hoofdstad kunnen geraken. Ook versterken wij de bewegwijzering, zodat ze duidelijker is, en bevorderen wij het gebruik van openbare parkeerplaatsen om openbare ruimte vrij te maken. 

Waarom zijn de Brusselaars dan niet enthousiaster over deze veranderingen?

Verandering is altijd eng. Dat is legitiem en begrijpelijk. Maar sinds enkele jaren zijn we getuige van ‘Brussel bashing’. Sommige mensen, die soms al tien jaar geen voet meer in Brussel hebben gezet, zeggen dat Brussel onleefbaar, onaangenaam en ontoegankelijk is. Maar de Brusselaars weten heel goed dat het tegendeel waar is. Onze stad is gastvrij, warm en behoorlijk toegankelijk. Daar ligt een grote uitdaging voor de communicatie, om Brussel in zijn oude glorie te herstellen. 

Hoe wilt u het imago van Brussel weer oppoetsen?

We gaan verschillende communicatiecampagnes opzetten. Voorlopig hebben wij er twee ontwikkeld. De eerste heet ‘Optie B’. Daarin presenteren we Brussel niet alleen als een stad van bestemming, maar hebben we het ook over wat de Brusselaars bezighoudt en over de rijkdom van zijn commerciële aanbod. Wij moeten bijvoorbeeld de voetgangerszone als winkelbestemming aanprijzen en mensen aanzetten om ze te herontdekken. Daarna volgt nog een communicatiecampagne om het heraangelegde centrum, dat groener is geworden en weer ademt, te promoten. 

En hoe zal de mobiliteit er in de toekomst uitzien?

In de toekomst zullen toegangswegen worden aangelegd om de stad bereikbaar te maken. Het is een hele uitdaging om de omgeving van Brussel even toegankelijk te maken als het centrum. Er zijn werken in uitvoering, zoals de metro, en wij proberen voortdurend te verbeteren!