Actualités

Be Horeca – seconde éd – Be Easy.

Horeca-incubator Kokotte

U wilt uw eigen restaurant openen? Waarom zou u dat dan niet in een echte setting uittesten op een plek die speciaal daartoe ter beschikking gesteld wordt voor restauranthouders in spe? Brussel experimenteert immers met een horecapop-up om de leefbaarheid van een concept te checken, alvorens definitief aan het avontuur te beginnen.

 

 

De toegang tot de incubator die bedacht werd door het Brussels Gewest, wordt toegekend via een oproep tot kandidaturen. Zes weken lang kunnen de initiatiefnemers van de projecten de plek bezoeken en zich laten adviseren over hun business model en hun financieel plan. Na afsluiting van de inschrijvingen worden de toegelaten dossiers beoordeeld door een jury. Daarna moeten de kandidaten een aantal bekwaamheidstests doorlopen in het Horeca Be Pro-opleidingscentrum. Als ze daarvoor slagen, kunnen ze een periode van vier maanden kiezen in de agenda van de incubator. In totaal kan die worden uitgebreid naar zeven maanden.

Voordelen

Die zijn talrijk. Kokotte stelt de deelnemers in staat te genieten van een uniek aanbod: ze mogen de plek gebruiken voor een voorkeurhuurprijs van 800 euro per maand, alle taksen inbegrepen, en dat midden in het centrum van Brussel, voor een klantenruimte van 75 vierkante meter. Die is voorzien van de klassieke horeca-uitrusting (koelkamer, afwasunit, stoomoven, meerdere werktafels, een vriescel, een fornuis met zes pitten, een gasoven, een koelkast van 700 L, een afwasmachine, een glazenwasser, een ijsmachine, een koffiemachine, enzovoort). Kandidaten mogen, als ze dat wensen, bovendien ook hun eigen materiaal meebrengen. De incubator biedt ook een gratis opvolgingsdienst (voor, tijdens en na) met een expertteam (financiën, communicatie, hygiëne) die de kandidaat opleidt tijdens een module met tien uur themalessen. De voornaamste troef is echter dat kandidaten hun concept in real life kunnen uittesten en een idee krijgen van de bezoekersaantallen, de ligging, het onthaal van de klanten of het beheer van hun online aanwezigheid. Dat is de beste manier om het concept eventueel te fine-tunen.

Succesformule

De incubator die eind 2019 van start ging, stelde al vele kandidaten in staat meer inzicht te verwerven in de horecasector en de problematiek van de onregelmatige bezoekersaantallen of in manieren om klanten te doen terugkomen. Al wat te maken heeft met het beheer, blijft de tweede grootste hindernis voor toekomstige vakmensen die geconfronteerd worden met boekhoudkundige en administratieve obstakels (uitbetaling van de lonen, factuur- en leveranciersbeheer, een kaart met de juiste pricing,…). Restauranthouders moeten met andere woorden leren jongleren met hun day-to-day en dat is niet altijd even evident voor nieuwkomers. Met dat gegeven voor ogen werd Kokotte in het leven geroepen om het vak te professionaliseren.

Meer weten? Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning, Charleroisesteenweg 110, 1060 Brussel. Tel.: 02.422.00.20. https://hub.brussels/fr/kokotte-incubateur-horeca-2021/

 

Tips from a waitress – What’s open now?

Deze nieuwe app, gelanceerd door Dominique Deslauriers, heeft tot doel een lijst op te stellen van alle geteste en geklasseerde adressen die van maandag tot zondag open zijn.

Elke dag van de week kunt u dus een keuze maken uit adressen die ‘s middags, ‘s namiddags, ‘s avonds en zelfs na 22 uur open zijn. Snel en efficiënt, met de ‘Tips from a waitress’ kunt u op elk moment van de dag of nacht een restaurant kiezen dat aan uw wensen voldoet, mede dankzij de foto’s, een korte beschrijving en het adres van de plaats.

De site zal nationaal worden uitgebreid, met toevoeging van interactieve kaarten, een gids van gastronomische seizoensactiviteiten en aanbevelingen voor cafés, brasserieën en wijnbars. Op Facebook en Instagram.

https://www.tipsfromawaitress.be/

 

 

 

 

Wat eten we vandaag?

Genoeg van deze eeuwige vraag en beu om steeds opnieuw uw hersenen te moeten pijnigen op zoek naar het gerecht dat iedereen lust? Dan zal u Picky geweldig vinden. Net als bij Tinder kunnen gebruikers binnen deze Belgische applicatie honderden recepten van Belgische en buitenlandse bloggers en chef-koks “swipen”. U ziet een bepaald recept wel zitten? Veeg het scherm naar rechts en het wordt opgeslagen in uw persoonlijke collectie. Met de applicatie kunt u ook uw vrienden, partner of kinderen uitnodigen om samen door de mogelijkheden te bladeren. Als ze hetzelfde gerecht lusten, is er een “match” (en het avondmaal wordt door iedereen goedgekeurd, dat is handig). U kunt ook direct in de app boodschappenlijstjes maken en opslaan op basis van de geselecteerde recepten.

https://picky.recipes/fr/

 

 

No show? No go!

Twee Luikenaars lanceerden de applicatie ‘bookTable’ na een eenvoudige vaststelling: te veel klanten reserveren en komen niet opdagen in restaurants. Om de zogenaamde ‘no shows’ op te vangen, informeert deze toepassing u zodra een tafel beschikbaar komt in ‘last minute’. Alle gebruikers die dit restaurant in hun voorkeuren hebben, krijgen onmiddellijk een bericht met de beschikbaarheid van de tafel. Restauranthouders van hun kant kunnen dankzij de app een tafel die niet bezet is doorverkopen. 

https://booktable.app/

 

 

Restauranthouders en leveranciers linken

Choco, de app die in 2018 werd gelanceerd, brengt alle bestellingen van verschillende horecaspelers samen op één platform. In Brussel maakt meer dan één op drie restaurants er gebruik van. “Voor Choco bestond, had ik altijd de stress dat ik een bestelling vergat”, aldus Joël Rammelsberg van restaurant Savage. “Nu heb ik al mijn leveranciers op één plek en al mijn favoriete producten zijn al ingevoerd.” Aan leverancierszijde genieten gebruikers de zekerheid dat zij duidelijke bestellingen ontvangen, via het kanaal van hun keuze, met alle informatie die nodig is voor een goed bestellingbeheer. De doelstelling is ambitieus: tegen 2026 de hele voedselhandel wereldwijd digitaliseren en zo voedselverspilling op wereldschaal tegengaan. Want door fouten bij het bestellen wordt 35% van het geproduceerde voedsel verspild, nog voordat het de eindverbruiker bereikt. De revolutie die Choco teweegbrengt, situeert zich dus op drie niveaus: duurzaamheid, rentabiliteit en optimalisering van ieders planning. https://choco.com/fr

Be-News 

Mythische adressen krijgen een nieuw kleedje, originele concepten openen hun deuren: Brussel zit niet stil. Een overzicht van de nieuwste plekjes om te ontdekken.

Zelf bierbrouwen met BrewBeast

Bent u een bierliefhebber en heeft u interesse in het brouwproces? Dan is BrewBeast voor u gemaakt! De verschillende doe-het-zelf brouwpakketten worden samengesteld door Mathias Magnette en Nathan Verschooren, die zelf het bierbrouwen ontdekten op hun stageplek bij BeerSelect. Het duo is al jaren bevriend en vond dat bestaande brouwpakketten niet volledig genoeg waren. “Een goed brouwpakket bestaat niet enkel uit de juiste ingrediënten en goed materiaal, maar omvat ook de juiste handleiding.” Zo ontwikkelden de twee jonge ondernemers een handleiding en een brouwblog om hun klanten zo goed mogelijk te begeleiden. “We zijn ook bezig met een podcast, waarin alle stappen nauwkeurig worden uitgelegd”, zegt Nathan. 

Voorlopig kunnen bierliefhebbers kiezen tussen drie verschillende brouwpakketten en drie verschillende niveaus. De oprichters van BrewBeast zijn van plan om, na hun studies, het bedrijf verder uit te breiden en hun liefde voor het brouwproces te blijven doorgeven. “Ons doel is om een bier label te worden voor hobbybrouwers of thuisbrouwers en zo bewijzen dat je geen grote speler moet zijn om goed bier te kunnen brouwen”, concludeert Nathan. 

https://www.brewbeast.be/

Aperitivo van METRO

Een heerlijk aperitief serveren voor een leuke prijs? Dan is Rioba Aperitivo een slimme keuze. Want op jaarbasis bespaart u zo’n 5000 euro in vergelijking met de A-merken. Benieuwd naar de smaak? Vind deze Aperitivo terug in METRO winkel. Santé!

Een nieuw blauw trappistbier

Op de recente Horecatel-beurs presenteerde brouwerij Chimay haar nieuw blauw trappistenbier. Dat is gegist op vaten van de Mechelse Gouden Carolus Single Malt whisky. Deze combinatie zorgt voor fruitige en bloemige aroma’s. Verkrijgbaar bij bepaalde horecabedrijven.

Ecologische rietjes zijn een ding

Lespailles.com biedt een ruim gamma milieuvriendelijke rietjes (wegwerp, eet- en herbruikbaar) aan bedrijven zoals METRO, Lavazza en Agapes. Deze laatste werken al met hen samen om de overgang te maken (aangezien plastic rietjes nu op de Belgische markt verboden zullen zijn). Ze worden gemaakt van tarwe- of bamboestengels. Lespailles.com biedt ook rietjes voor eenmalig gebruik aan; die worden vervaardigd op basis van afval.

https://lespailles.com/

 

 

 

Slapen met de Smurfen

Hilton Brussels wil de lokale cultuur omarmen door de 60ste verjaardag van onze nationale iconen, de Smurfen, te helpen vieren. De kleine blauwe mannetjes ontsproten in 1958 aan de verbeelding van de Belgische cartoonist Pierre Culliford, alias Peyo. Onlangs richtte het Hilton Brussels Grand Place een Smurf Family Room in voor het plezier van stripfanaten van alle leeftijden die Brussel bezoeken. Voor mooie blauwe dromen!

www.hiltonhotels.com

 

 

Yoga in the sky 

Op de 27ste verdieping van The Hotel, mijlenver van de drukte van de stad, kunnen yogaliefhebbers hoog in de wolken genieten van een ochtend vol wellness dankzij The Studio. Het concept werd opgericht door influencer Audrey Costy en haar levenspartner en sportcoach Mounji; het is een 2.0-fitnesscentrum dat geregeld neerstrijkt in het beroemde Brusselse hotel. Trakteer uzelf na uw sessie op een gezonde brunch in het restaurant van het hotel met een poké bowl.

The Studio Brussel – 45€/pers.

https://thestudio.brussels/thestudioxthehotel/

The Hotel – Waterloolaan 38 – 1000 Brussel

 

 

Signature Service by Deliveroo 

In België biedt Deliveroo nu een nieuwe dienst aan: Signature Service. Met deze functie kunnen klanten rechtstreeks via de online kanalen van het restaurant bestellen, wat ervoor zou moeten zorgen dat het bezorgvolume en loyaliteit aan het restaurant toeneemt. De bezorging zal wel nog steeds worden uitgevoerd door Deliveroo, zodat het restaurant kan blijven profiteren van de logistieke expertise van de bezorgdienst. Dit systeem bestaat al in het Verenigd Koninkrijk, en werd al snel overgenomen in België door onder andere Casper, Bavet en MyTannour. “Het personaliseren van onze pagina op Deliveroo met ons merk stelt ons in staat om beter te communiceren met de klant”, zegt Sandrine Collet, Digital & Process Manager bij Bavet. “Daarom hebben we niet lang geaarzeld om Bavet op Signature Service te lanceren.”

https://deliveroo.be

 

 

Processed with VSCO with a6 preset

 

Bambino, corporate en nog zoveel meer

Stadscafé Bambino opende zijn deuren in Ravenstein, tussen het Centraal Station en Bozar. Achter het idee zitten vijf vrienden (Lara, Julien, Quentin, Axel en Alex) die zich tot doel gesteld hebben de oude regels voor kantoorrestaurants te doorbreken en werknemers een aangename, praktische plek aan te bieden die ook het publiek kan inspireren. De eclectische ruimte werd ingericht door twee Italiaanse kunstenaars, Piovenefabi en Maniera; u kunt er van maandag tot zaterdag (en binnenkort ook zondag) de hele dag of avond terecht voor huisgemaakte gerechten die elke dag veranderen. Er wordt haast uitsluitend gewerkt met biologische producten. Tussen de middag wordt er opgediend zoals thuis, recht uit de potten en pannen op uw bord. U betaalt per gewicht. ’s Avonds staan er pizza’s voor fijnproevers en heerlijke tapas om te delen op het menu (Franse sardientjes, kefta, Marokkaanse worteltjes, kalamata en feta,…), onder begeleiding van bieren van lokale brouwerijen (pale ale La Miche, Surréaliste, Ermitage, IPM BMX,…) en lekkere natuurwijnen.

https://bambino-canteen.com

 

 

“We proberen het best mogelijke huwelijk te sluiten tussen koper en verkoper”

Sorgeloose & Trice 

Twee specialisten in horeca-overnames

In 2011 associeerde Vincent Trice zich met Grégory Sorgeloose – die in 1987 het door zijn grootvader opgerichte kantoor had overgenomen. Samen richtten ze in 2015 Sorgeloose & Trice op: een ministructuur voor een maxiresultaat, want dankzij hun dynamische aanpak behoren zij tot de beste ‘vastgoedagenten’ in de sector.

Vandaag staat het Brusselse kantoor onder leiding van beide enthousiastelingen die kunnen rekenen op de hulp van Cécile Flamand. “Als we ons werk moeten samenvatten, bestaat dat uit het vinden van een locatie voor een restaurant dat zich wil vestigen of het verkopen van een etablissement dat de eigenaar om verschillende redenen wil overlaten”, aldus Vincent Trice. “Dit zijn twee verschillende benaderingen en wij proberen de best mogelijke match tussen koper en verkoper te maken op basis van deze criteria.” “We zetten restaurants of cateringconcepten op waar we zelf met onze vrienden, families en echtgenotes naartoe zouden gaan”, vervolgt Gregory. “Ons werk lijkt op dat van een vastgoedagent, maar in plaats van huizen en appartementen verkopen wij bedrijven.”

Hoewel het vak de laatste jaren niet fundamenteel is veranderd, wordt het toch gekenmerkt door verschillende economische of maatschappelijke gebeurtenissen (de autovrije zone in het centrum, de pandemie, enz.). Het kantoor werd gemoderniseerd en gerationaliseerd. Vandaag werkt het volledig digitaal en heeft het geen fysiek kantoor meer, wat betekent dat het altijd en overal kan werken. 

Evolutieve markt

De afgelopen jaren hebben de twee partners een verschuiving in het klantenbestand vastgesteld. “Voorheen waren onze belangrijkste klanten grote merken en brouwerijen. Vandaag lanceren klanten concepten met één product om die dan in verschillende wijken van Brussel over te nemen”, aldus Vincent Trice. “Naast de massamarkt zien we meer relaxte gastronomie die fenomenaal veel succes oogst. We kijken ook naar het afhaalaspect in het businessplan en er is meer vraag naar plekken om te leven en te beleven.” 

Hun opdracht eindigt bij de overhandiging van de sleutels, met de mogelijkheid om de toekomstige koper voor te stellen aan een bank, een keukenontwerper of hem in contact te brengen met het Brusselse Gewest om subsidies te verkrijgen. 

Geografisch gezien zijn de Kasteleinsbuurt, het Katharinaplein, Flagey en Louiza nog altijd populair. “Maar de aanvragen voor Schaarbeek, Woluwe en Vorst nemen toe. En Brussel Centrum herstelt zich na een kleine dip. Wat de prijzen betreft, die blijven stabiel”, zegt Vincent nog. Tot hun recente transacties behoren de restaurants La Nueva Buenos Aires (Kasteleinsbuurt), Saucisse (Sint-Gillis), Innocent (Naamsestraat), Green Mango (Woluwe), Habibi (Elsene), enz.

https://www.cessiondecommerce.be

https://www.facebook.com/CessionCommerceHoreca

Sushi Shop x Smiley

Iconisch, mythisch, speels,… Voor zijn 50ste verjaardag hult Smiley een nieuwe limited edition doos voor Sushi Shop in zijn beroemde gele kleur voorzien van zijn overbekende glimlach. Daarin zitten kleurrijke, frisse, fruitige en originele bereidingen, zoals de Tasty Tulip met schelvis en limoensmaak, de Fresh Maki met de zoetzure mix van zeebrasem en ananas en tot slot de Exotic Roll met tempura garnalen en smeltende mango. 42 stuks – €47

Eerste franchise van Green Mango Burgers & Juice

Eerst was het een concept ontstaan uit de ontmoeting van twee globetrotters die ervan droomden om een unieke plek te creëren, waar het decor je meeneemt naar de tropen en waar het menu een ongelooflijke keuze biedt van kwaliteitshamburgers, onder het genot van smoothies, cocktails, gins, rums en whisky’s. Drie restaurants (Vleurgat, Parvis, St Bonifatius) en een eerste franchise in Woluwe – Roodebeeksesteenweg 260. Opening op 9 juni. https://greenmango.be