Fédération Horeca

Be-easy ; E-reputation en brandjacking ?

Uw e-reputatie is niets meer dan het imago dat u als individu of bedrijf op het web geniet en brandjacking gaat over het stelen of gebruiken van dat merk/imago zonder uw toestemming of in uw nadeel.

Ter illustratie nemen wij bijvoorbeeld een handelszaak in Brussel – laten we ze voor de gelegenheid ‘Brusselse handelszaak’ noemen. De website zou dan www.brusselsehandelszaak.com kunnen heten. Daarmee profiteert de site onrechtstreeks van de reputatie van de stad en van de goede positionering van de naam, in het bijzonder als hij erin slaagt goed gereferentieerd te worden. De naam wordt dan een teken van erkenning (waarmee de zaak en de site zich kunnen onderscheiden van de concurrentie) en krijgt een financiële waarde.

De problemen beginnen als de manager van dit bedrijf vergeet zijn domeinnaam (evenals de analoge versies com, fr, org, enz.) aan te kopen om hem aldus te beschermen. Iemand met slechte bedoelingen zou deze naam dan gemakkelijk voor eigen gewin kunnen kapen, of zelfs het merkimago van het bedrijf of dat van een hele keten ernstige schade berokkenen. 

Veel kleine handelaars of spelers in de Brusselse toeristische sector baseren hun imago op meerdere componenten: verzorgd werk, kwaliteitsproducten, een goede dienstverlening, aandacht voor de inrichting, een juist prijs- en leveranciersmanagement, klantenbinding en soms een beetje reclame. Tegelijk besteden ze niet noodzakelijk aandacht aan hun imago op het internet. 

Daar kan iemand met slechte bedoelingen misbruik van maken, waardoor hun imago en vooral hun reputatie in het gedrang komt. Als dat gebeurt wordt mondelinge reclame – die tot op dat moment een positieve factor was – een negatief element.

Met de komst van Google+ heeft dit verschijnsel veel ruimere proporties aangenomen. Deze Google-dienst staat immers open voor bedrijven. Klanten van de toepassingen van de zoekmachine kunnen hun eigen pagina opzetten en er is geen enkele officiële controle op het feit of de persoon die deze pagina aanmaakt ook werkelijk verbonden is met het desbetreffende bedrijf. Dan wordt het wel heel gemakkelijk voor personen die u schade willen toebrengen.

Ook in het geval van de OTA, de ‘online boekingsplatformen’ kunnen merken gekaapt worden. Als een klant vraagt naar een reserveringsdatum of een prijs, kan hij of zij worden doorverwezen naar een beoordelingssite, om vervolgens rechtstreeks naar een OTA-site te worden doorgestuurd. Het komt ook voor dat een site uw logo, foto’s en afbeeldingen gebruikt in een sterk gelijkende, maar vervalste vorm en de klant doorstuurt naar een OTA. Naast de extra links die zijn toegestaan door de contracten tussen hoteliers en boekingsbureaus, zijn er met name ook veel websites die het merk van een hotel kopen zonder dat er een rechtstreeks contract is met het etablissement in kwestie en zonder de status van een aan een OTA gelieerd filiaal. 

Resultaat? Een open deur naar negatieve commentaren, verkeerde geruchten en zelfs laster of wraak. En in de praktijk een onmiddellijke terugval van het aantal online boekingen via boekingsplatformen.

Hoe kunt u zich hiertegen beschermen? Door te zorgen voor een echte bescherming van uw merk en domeinnaam, op zijn minst in uw eigen land. De bescherming van de (domein)naam van uw restaurant is vandaag echt essentieel, zeker als het erop aankomt misbruik aan te vechten. 

De middelen om dat te doen zijn ruim gedocumenteerd op het net en er zijn veel bekwame advocaten op dit gebied. Er zijn ook organisaties die u kunnen helpen. Zo is er in de Benelux het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom; https://www.boip.int/nl).

Conclusie:

Uw voorzorgen nemen is nog steeds de veiligste en meest kosteneffectieve manier om een bedrijf te beschermen.

De bescherming van een handelsfonds door zijn (domein)naam aan te kopen kost een paar honderd euro en voorkomt duizenden euro’s verlies (of meer) ingeval van misbruik.

Voorkom dat de identiteit van uw zaak wordt misbruikt door uw (domein)naam te beschermen vanaf de start van uw horecaproject.

Vergeet niet om uw (domein)naam en de verschillende versies ervan online te kopen.