Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Be-Durable: Dingen zijn in beweging bij Good Food
Be Horeca

Be-Durable: Dingen zijn in beweging bij Good Food

LEKKER ETEN ONDERWEG

VERHUIZING GOED VOEDSEL

 

Al gehoord van Good Food? Dit initiatief, geleid door Leefmilieu Brussel, wil de milieu-impact van voedselconsumptie in Brussel onder de aandacht brengen. En ook de horeca is betrokken! Klaar om mee te doen?

Door Romane Henkinbrant.

 

Duurzaam voedsel, wat is dat?

Hoe we eten, weegt zwaar door opze ecologische voetafdruk. Voedselverspilling, overconsumptie van vlees en het niet respecteren van de seizoenen hebben een aanzienlijke impact. Maar het is ook essentieel dat we kijken naar een manier waarop het lot van onze planeet wordt beschermd en de behoeften van de jongere generatie niet worden vergeten.

De smaak, gewoonten en houding van consumenten evolueren op dit gebied. Real food' - wat staat voor authenticiteit, gretigheid en hoge kwaliteit - is populair, met veel vraag naar kwaliteitsproducten en zelfverzorgingsproducten. De vleesconsumptie neemt af en maakt vaker plaats voor plantaardig voedsel, waardoor het aantal flexitariërs gestegen is van 12% in 2016 naar 24% in 2020. Ook de erkenning van de gezondheidsvoordelen die natuurlijke voeding biedt, groeit. Dat geldt ook voor de focus op lokale en seizoensproducten; tegelijk zijn er steeds meer initiatieven die voedselverspilling proberen te beperken.

Het Brussels Gewest is duidelijk begonnen met deze kwesties en definieerde eenantal milieudoelstellingen, meer bepaald op het gebied van voeding. Dit is waar Good Food ten tonele verschijnt.

Lekker eten 2

Van Good Food 2-strategie, die onlangs werd aangepast om tegemoet te komen aan de dringende noodzaak om de klimaatverandering aan te pakken en tegelijk rekening te houden met de sociale en gezondheidsproblemen waarmee de Brusselaars worden geconfronteerd, ligt aan de basis van een echte voedseltransitie. Deze nieuwe aanpak legt de nadruk op economische en sociale tools en betrekt spelers uit de sociale en gezondheidssector vanaf de start bij een aanpak per wijk die dicht bij mensen staat.

Voor professionele spelers is de nieuwe strategie gebaseerd op de beste toeleveringsketen, van rundvlees tot diegene die het voedsel levert, via de restauranthouder of winkelier, met als bedoeling duurzaamheid, economische dynamiek en hoogwaardige werkgelegenheid met elkaar te verzoenen. Een van de belangrijkste toepassingen van de strategie is ervoor te zorgen dat mensen met een sterke culturele, sociale of culturele achtergrond toegang hebben tot een breed scala aan sociale diensten.

Good Food Resto-label voor restaurants

In deze context ondersteunt en beloont het Good Food Resto-label etablissementen die duurzaam werken in de keuken en/of in hun voedingsaanbod, terwijl ze rekening houden met de economische realiteit van de sector en de diversiteit in de restaurantpraktijken. Het label richt zich tot sociale integratieprojecten, hotelrestaurants, fastfood- en traditionele etablissementen, kantines en cafetaria's, foodtrucks, chique en sterrenrestaurants en traiteurs.

De criteria worden in 2023 aangescherpt met het oog op meer inclusiviteit. Er zijn twee belangrijke punten: de geldigheid van het label wordt verlengd van twee naar drie jaar en de verificatieprocedure wordt herzien zodat er geen nieuw dossier kan worden geopend als het label wordt ingetrokken.

Na een periode van twee jaar krijgen ze een follow-up zodat ze de informatie op hun homepage kunnen gebruiken en toegang hebben tot nuttige en praktische informatie, zoals contacten voor potentiële huurders, productlijsten, wetgeving met een impact op de sector enzovoort. Deze evenementen zijn ook een uitgelezen kans voor Leefmilieu Brussel en de betrokken personen om feedback te krijgen over de praktische kant van de zaak en om de sector bewuster te maken van mogelijke veranderingen.

Tegen 2023 wil het Gewest dat 350 horecazaken het label dragen en zo de goede praktijken van Good Food uitdragen naar de hele sector.

"We hebben een speciale behoefte om ons etablissement, dat een uitstekende reputatie heeft als café, te bestempelen als restaurant. Deze beslissing werd ook ingegeven door onze wens om iets positiefs te doen met respect voor het milieu en de mensen met wie we werken. We vonden het belangrijk om het label te controleren, omdat het personeel van het bedrijf bekend is met de informatie en uit de audits blijkt dat we voldoen aan de criteria. We hebben geen controle over de processen die we volgen. Tegelijkertijd moeten we ons bewust zijn van het feit dat iemand thuis een probleem kan hebben met de administratieve kant van het bedrijf, wat betekent dat het proces erg complex is. We hebben ook praktisch advies van Good Food over hoe we moeten werken. Koksmutsen zijn een beetje als sterren: als je eenmaal een hebt, wil je er meer. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze mensenrechten worden gerespecteerd en dat we het beste van twee werelden hebben. Ik vind het positief dat Good Food een breed scala aan producten en diensten aanbiedt: ze helpen ons om deel te nemen aan evenementen en samen te werken met andere partners in de sector, wat erg motiverend is. We zijn ook erg tevreden over de manier waarop het label wordt gebruikt. In het algemeen denk ik dat het een goed idee is om voor deze aanpak te kiezen. Het stimuleert ons om na te denken over onze persoonlijke behoeften en ons verantwoordelijkheidsgevoel. Hoewel klanten niet per se aan deze kwesties denken als ze onze zaak binnenstappen, willen we ons onderscheiden door te tonen dat we ons inzetten voor respectvollere praktijken. Het grote publiek is echter nog per se vertrouwd met het label. Er is potentieel op het gebied van communicatie en sensibilisering, wat ook een positief effect kan hebben op de zichtbaarheid van de etablissementen."
Pierre Nauwelaers, Vertigo (1 koksmuts)

 

Hoe het label verwerven?

De eerste stap om het label te verkrijgen, is vertrouwd te raken met de criteria. Vier daarvan zijn voorwaarden waaraan het établissement moet beantwoorden om een aanvraagdossier te kunnen indienen: voldoen aan de wetgeving die van toepassing is op de horecasector (FAVV-regelgeving, afvalsortering, communicatie over biologische voeding, enz.); communiceren over de initiatieven op het gebied van duurzame voeding en het Good Food-label; geen producten uit het vijfde assortiment gebruiken (producten die van tevoren worden bereid, vacuüm worden verpakt en in de koelkast worden bewaard) en een vegetarisch menu aanbieden (zonder vlees of vis).

De optionele criteria zijn onderverdeeld in vier categorieën: sourcing; huisgemaakt; seizoensgebonden; voedselverspilling. Hoe meer criteria een restaurant kan aanvinken, hoe meer punten het krijgt. Deze criteria worden uitgedrukt als een percentage van het totaal aantal koksmutsen voor het etablissement (van 1 tot 3). Het label wordt toegekend nadat een externe instantie en een jury het dossier hebben geanalyseerd.

Ontvang GRATIS ondersteuning om uw praktijken onder de loep te nemen en ze te vergelijken met de criteria voor het Good Food Resto-label. De Resto Facilitator van Leefmilieu Brussel helpt u bij het lezen van het document, het interpreteren van de criteria, het controleren of u aan de criteria voldoet en natuurlijk bij het maken van uw eigen afspraken. Ga naar https://goodfood.brussels/nl?domain=cit om het inschrijvingsformulier in te vullen.

"We hebben het Good Food Resto-label geregistreerd toen we ons project lanceerden. Wat belangrijk is, is dat we het mogelijk maken dat lokale, bekende fondsenwervers ons steunen en dat er evenementen worden georganiseerd, zodat mensen betrokken kunnen raken, kunnen netwerken en informatie kunnen verstrekken over lekker eten. We zetten ons ook in voor de bescherming van het milieu door Good Food-workshops te organiseren op ons terrein. Veel van de criteria van het keurmerk hebben betrekking op onze manier van werken, waaronder de manier waarop we water gebruiken. Ons water is gratis. We vonden dit geen goed idee, omdat het water in Brussel nog erg koud is, waardoor het voor veel doeleinden wordt gebruikt, zoals fermenteren, en niet geschikt is om te drinken. Daarom hebben we een filtersysteem geïnstalleerd en een pakket samengesteld voor jouw gemak. Ik weet dat Good Food altijd op de hoogte is van de criteria en open staat voor verdere suggesties. Het keurmerk heeft veel invloed op de subsidiesector en sommige van deze subsidies, die door de overheid zijn vastgesteld, zijn essentieel voor de goede kwaliteit van het product. Aan de andere kant is dit label nog steeds niet goed genoeg, dankzij onze inspanningen om met consumenten te communiceren. Maar we kijken graag naar de dingen die ze willen doen en de mensen die ze kennen om restaurants te helpen evolueren naar meer verantwoordelijkheid. Misleid me niet, de beste maaltijden zijn niet gratis. Op dit gebied is het allemaal gratis, ik ben beschermd, het is een geweldig netwerk en je haan is heel belangrijk om te vliegen en in je. Het is goed dat als ik een goede indeling en goede marges heb, zoals wij in de horeca, ik altijd het absolute minimum heb. Is dit goed? Nee. Is het nodig als het gaat om hoe dingen veranderen? Ik denk van wel."
Adeline Barras, Entropy (3 koksmutsen) 

 

Ontmoeting met lekker eten

De tuinbouwsector is sterk gediversifieerd en heeft de afgelopen jaren veel crises doorgemaakt, met problemen als hoge grondstof- en energieprijzen, problemen met de voedselverwerking, etc. Kan de integratie van deze verschillende praktijken een impact hebben op de organisaties waarin de sector betrokken is? Fanny Colot, coördinator van de sensibiliseringsprojecten bij Good Food, ontkracht een aantal vooroordelen.

 

Duurzaam koken is ...

Duur: "De zaak kan bepaalde kosten drukken door Good Food-praktijken toe te passen, met name: zelfgemaakte producten (dranken, sauzen, brood, enz.) serveren in plaats van kant-en-klare versies die op de markt worden verkocht, maar ook voedselverspilling tegengaan, Belgische en seizoensproducten gebruiken, plantaardige eiwitten introduceren omdat die minder duur zijn dan dierlijke proteïnen, enz. Bovendien zullen bedrijven die op sociaal en/of milieuvlak een voorbeeldfunctie vervullen, vanaf 2024 in aanmerking komen voor verhoogde steun. Het Good Food Resto-label komt in aanmerking voor deze steun. Later, vanaf 2030, als gevolg van de gemaakte voorspellingen, zal er geen gebrek zijn aan economische voordelen.

Administratief logboek: "Het grote enthousiasme in de hotelbranche is persoonlijk. De herziening van het systeem in het voorjaar van 2023 heeft de administratieve rompslomp om het label te verkrijgen verminderd. Dit nieuwe element, samen met de gratis registratie en registratiekosten voor het aanvraagformulier, betekent dat het label ook een goede keuze is voor bedrijven die kamperen met een personeelslid.

Moeilijk inzake bevoorrading: "Een van de strategische maatregelen die verband houden met de bevoorradingsproblemen van de horecasector, is het vergemakkelijken van de levering van duurzame voedingsmiddelen aan Brussel. Deze maatregel wordt uitgevoerd via de Good Food B2B-dienst en via de toekomstige ontwikkeling van hubs voor voedingslogistiek. De B2B-dienst is een gratis dienst die professionals in Brussel helpt om de beste oplossing te vinden voor de aankoop van lokale voedingsproducten uit sectoren die milieu-, mens- en diervriendelijke productie- en distributiemethoden voorstaan."

Wilt u het Good Food resto-label ontvangen? Twee keer per jaar kunt u een mail sturen naar restogoodfood@environnement.brussels: de eerste dag in januari, de tweede dag in mei en de derde dag in september. Inzendingen worden na inzending geanalyseerd en uiterlijk 6 weken voor de deadline beoordeeld door een jury.

www.goodfood.brussels/nl 

Mobiele versie afsluiten